IT`S SAUNA TIME

shutterstock_260626463

ZEN IN DE SAUNA

Voor wie nog een extra portie "zen" kan gebruiken vooraleer de kerstdrukte losbarst, zal een sauna rondje zeker wonderen doen. De warmte die door elke spier en vezel van je lichaam dringt, en je van binnenuit helemaal opwarmt, zorgt ervoor dat zelfs de grootste ijskoningin ontdooit. Voor wie nog nooit de deugddoende effecten van een sauna heeft mogen ervaren, en zich schroomt voor het "blote", heeft nu niet langer een reden om thuis te blijven. Ons kleine landje is rijk aan prachtige privé sauna`s met alles erop en eraan. Gewoon even googelen en je hebt keuze te over. 

Sauna gebruik dateert al van ver in de geschiedenis en stamt terug uit de Finse historie. Mensen woonden er in onder de grond gebouwde hutten, die werden verwarmd met stenen, die eerst in vuur lagen. Hierdoor liep de temperatuur in deze ondergrondse hutten op. Het grote voordeel van deze methode was dat de warmte gelijkmatig gedurende de gehele nacht werd afgegeven. Men kwam erachter dat wanneer water over de hete stenen werd gegoten, de ruimte ineens veel warmer werd en de aanwezigen begonnen te zweten. Hoewel bedoeld als verwarming is hiermee de sauna, of beter gezegd de “holsauna”, ontstaan.

Tegenwoordig heb je hele mooie kleinschalige privé sauna`s en mooie grote sauna complexen, waar je gebruik kan maken van verschillende soorten sauna`s:

Traditionele Finse sauna
Dit is de bekendste onder de sauna’s, waarvan de oorsprong, in Finland ligt. De ideale temperatuur ligt tussen de 80 en 90 graden celsius. De saunacabine wordt opgewarmd door een kachel waar lavastenen op liggen, die overgoten worden met water. Het ruikt er heerlijk, naar het hout en naar de heerlijke saunageuren. Origineel worden deze sauna’s verwarmd met op hout gestookte kachels, maar inmiddels zijn er ook meerdere elektrische kachels op de markt. De traditionele sauna heeft verschillende gezondheidsvoordelen.
 
Infrarood sauna
Bij een infraroodsauna wordt niet de lucht verwarmd, maar komt de warmte uit de warmte-elementen. De infraroodstraling is goed voor de spieren en werkt tegen blessures, ook preventief. De warmte ligt niet alleen op de huid, maar dringt de huid ook binnen. Waar sommige mensen de traditionele sauna te warm vinden, ligt de temperatuur van de infraroodcabine lager, waardoor het makkelijker vol te houden is. Deze sauna is ideaal als je veel sport en niet goed tegen de hitte van een traditionele sauna kunt.
 
De stoomcabine
De gevoelstemperatuur in de stoomcabine voelt vaak hetzelfde aan als in de traditionele sauna, terwijl de temperatuur eigenlijk veel lager ligt. De luchtvochtigheid ligt een stuk hoger, waardoor het lijkt alsof het even warm is. In de stoomcabine wordt de huid diep gereinigd dit werkt goed tegen ademhalingsproblemen. Voornamelijk wanneer er gebruik gemaakt wordt van eucalyptusgeur zal je dit merken.


SAUNA VOORDELEN

Regelmatig gebruik maken heeft vele gezondheidsvoordelen. Houdt er wel rekening mee dat wanneer u voor de allereerste keer gebruik maakt van de sauna, je de tijd best opbouwt. Hierdoor overbelast je het hart niet, en kan het lichaam geleidelijk gewoon worden aan de warmte.

- Verbetering van de doorbloeding,  tijdens een sessie van 10 tot 20 minuten stijgt de hartslag met zo`n 50 tot 70%, dit is vergelijkbaar met een intense sportprestatie. Hierdoor wordt het metabolisme positief beïnvloed, en bootst het een passieve sportsessie na.

- Uitscheiden van afvalstoffen, zeer veel mensen doen tegenwoordig voornamelijk passief werk waarin veel gezeten wordt. Hierdoor krijgt het lichaam niet de kans om de lichaamsvloeistoffen optimaal te laten stromen. Door de temperatuur van de sauna ga je niet alleen zweten, maar wordt de doorbloeding en de lymfestroom optimaal beïnvloed. Door het openen van de poriën kunnen afvalstoffen eveneens het lichaam verlaten, waardoor er maximaal ontgift wordt.

- Geeft een gezonde blos aan de huid, door de verhoogde bloedtoevoer naar het huidoppervlak krijgt de huid een gezonde glow. Eveneens wordt het lichaam door het ontgiftingsproces ontdaan van allerlei afvalstoffen, waardoor de huid mooier wordt. Wel een kleine kanttekening, voor mensen met eczeem, couperose en rosacea wordt sauna gebruik afgeraden door de grote temperatuur verschillen en het uitzetten van de vaatwanden worden deze huidaandoeningen verergert.

- Anti stress, door de rustgevende omgeving van een sauna, en de warmte die naar binnen dringt raken de spieren ontspannen,  wat tegelijkertijd doorwerkt op het mentale niveau. Een saunarondje zorgt eveneens voor de aanmaak van endorfines, die een gelukzalig gevoel geven.

- Bikkelhard, door de temperatuursverschillen van enerzijds de warme sauna en anderzijds de koude douches en dompelbaden, worden de zenuwen in de huid geprikkeld waardoor ze naarmate je dit vaker doet, beter bestand zijn tegen grote warmte en koude. 

- Burn, burn burn, door de verhoogde hartslag wordt vet verbrand. De hartslag ligt in de cardiozone, waardoor je lichaam vet verbrand in plaats van suikers en eiwitten. Onder invloed van de warmte van de sauna, wordt het vet vloeibaarder waardoor het lichaam het vet gebruikt om over te zetten in energie voor de hartspier.

- Slaapwel, door de warmte en  de rustgevende omgeving en de algehele invloed van de sauna gaat je lichaam endorfines aanmaken , die een positief effect hebben op de kwaliteit van je slaap.

- Verlichting van spier -en gewrichtspijn. Door de verbeterde  en versnelde doorbloeding wordt het melkzuur in de spieren beter afgevoerd en kan het bloed de gewrichten optimaal voeden. De afgifte van de natuurlijke endorfines die aangemaakt worden tijdens het saunarondje zorgen eveneens voor een natuurlijke pijnstilling.

- Betere weerstand, meerdere wetenschappelijke studies hebben al bevestigd dat sauna gebruik zorgt voor een steiging van de witte bloedcellen, die belangrijk zijn voor de weerstand van het lichaam.

Ik zou dus zeggen, hup met zijn allen naar de sauna ; ) Wist je trouwens dat in Scandinavische landen business meetings gehouden worden in de sauna...Gezellig !!!


SAUNA RONDJE

Naar de sauna gaan is meer dan alleen maar een twintigtal minuten zweten in een blokhut, hier gaat een heel ritueel aan voor -en achteraf om de positieve effecten van de warme sauna te versterken. 

- Vooraf douchen, wanneer je aan je eerste sauna ronde begint is het aan te raden om je eerst even te douchen, dit niet alleen om hygiëne te bevorderen, maar ook om het lichaam even voor te bereiden op de warmte van de sauna.

- Warm voetbad, vooraleer je start aan de sauna ronde, neem je eerst een fijn verwarmd voetenbad, doordat de voeten verwarmd worden, wordt de doorbloeding al positief beïnvloed en kan het lichaam al geleidelijk aan wennen aan de warmte.

- Sauna, naargelang je keuze van sauna is de temperatuur afhankelijk. Een sauna ronde duurt gemiddeld 15 á 20 minuten, voor de beginners is 5 tot 10 minuten al zeer goed. Wie nog moet opbouwen kan best op de onderste of middelste saunabank plaatsnemen. De temperatuur stijgt namelijk nog eens tien graden per bankhoogte. Wanneer je tijdens de saunaronde een onaangenaam gevoel waarneemt of je wordt misselijk of draaierig, sta dan langzaam op en verlaat de sauna.

- De koude in, na het saunarondje is het aangeraden om even in de koude buitenlucht te gaan. Hierdoor kan het lichaam even stabiliseren. De longblaasjes staan nu ook helemaal open, waardoor zuurstof nu makkelijker opgenomen kan worden.

- koud afdouchen en daarna een dompelbad, deze stap lijkt misschien niet direct aanlokkelijk, maar mag je toch echt niet overslaan. Ga eerst even het zweet afdouchen en ga daarna in het dompelbad. Door de koude krimpen de door de warmte uitgezette vaatwanden terug samen, vergeet zeker niet het hoofd af te koelen de warmte die achterblijft kan zorgen voor hoofdpijn. Deze stap geeft het lichaam zeer veel rust.

- Warm voetenbad, het lichaam kan nu weer langzaamaan door het voetenbad op temperatuur komen. De warmte wordt door de voeten verspreid naar het hele lichaam.

- Rustfase, tijdens deze fase is het belangrijk dat je voldoende drinkt om het verloren vocht weer aan te vullen. Je lichaam heeft best intensief gewerkt tijdens de saunaronde, waardoor de rustfase een zeer belangrijk onderdeel is. Ga lekker liggen op een lougebankje, doe een dutje of gewoon even helemaal niets.

Voor de "die hard" sauna gang(st)ers, zijn 3 á 4 rondjes goed te doen, maar het is het allerbelangrijkst om te luisteren naar je lichaam en individueel aan te voelen wat je zelf aankan.

Nog even een kleine tip; tijdens het zweten verliest je lichaam niet alleen vocht maar ook belangrijke electrolyten, vul dit tekort aan met keltisch zeezout. Dit bevat 84 mineralen, die het lichaam tot op celniveau voeden.

Geschreven door: Ymke De Langhe

Ontvang als eerste de nieuwe aanbiedingen per e-mail!

Ontvang wekelijks gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Inschrijven nieuwsbrief
Wil je partner worden van Lifestyle Booking? Dat kan! Klik hier...