Hoe overleef ik de feestdagen?!?!

shutterstock_85359982

De feestdagen brengen gezelligheid en samenhorigheid met zich mee. Het is tijdens deze dagen dus extra verleidelijk om even al je principes over boord te gooien en jezelf helemaal te laten gaan in royale schrans -en drinkpratijen. Dit met "foodbabbies" en hangovers als gevolg. Hoe zorg je ervoor dat de schade beperkt blijft en je kan blijven stralen tijdens het feestgedruis?  Je leest het in volgende blogpost.​

Party like there`s no tomorrow!

Met de feestdagen voor de deur, parkeert iedereen zijn goede voornemens in de kast tot na nieuwjaar. We zullen ons allemaal tegoed doen aan de deugden des levens, en dat moet van tijd tot tijd zeker kunnen zonder schuldgevoelens. Je moet ook over een ijzeren wilskracht beschikken om nu niet in de verleiding te komen met al dat lekkers in de winkelrekken. Maar eerlijk toegegeven dagen achter elkaar rijkelijk eten en drinken.... Tróp is tróp!! Onze darmen en lever zullen het ons niet in dank afnemen. De tekenen zullen duidelijk zichtbaar zijn aan onze huid, ons energiepijl zal crashen tot onder het vriespunt en daarmee ook onze feest "spirit".

Ze zeggen weleens "you are what you eat" (and drink, of course). Hier zit dan ook een kern van waarheid in. Onze huid is een reflectie van wat er binnenin ons lichaam gebeurt. Wanneer je gezond eet en leeft, zal je huid daar heel blij van worden en zullen tekenen van vroegtijdige veroudering langer uitblijven. Wanneer je ongezond eet, en leeft met veel stress, slapeloze nachten,... zal dit sporen nalaten op je gezicht. Je huid zal meer vocht vasthouden door een verminderde werking van het lymfesysteem. Dit resulteert in wallen onder de ogen, een minder goede bloeddoortstroming, met een grauwe, bleke huidskleur als gevolg. Ontstekingen zullen ontwikkelen in de darmen, die de darmflora op zijn kop zetten, met pukkels, puistjes en rimpels tot gevolg. 

Alcohol is altijd en overal aanwezig en elke gelegenheid is er wel één om een flesje te kraken. Zeker tijdens de feestdagen, drinken we al eens een glaasje meer. Alcohol is en blijft, hoe lekker ook, een toxische stof die veel druk legt op je lever. Die tijdens de feestdagen overuren draait, om alle gifstoffen te verwerken. Ook zorgt dit ervoor dat ons maagzuur in de problemen komt door de "ontsmettende" werking van alcohol, idem voor onze darmen die vol goede en slechte bacteriën zitten. De suikers in alcohol voeden de slechte darmbacteriën waardoor deze zich vermeerderen en het evenwicht in de darmen verstoren. Dit kan lijden tot ontstekingen in de darmen, die op termijn een "leaky gut" of lekkende darm kunnen veroorzaken. Deze ontstekingen onstaan in ons lichaam door het vrij komen van vrije radicalen. Vrije radicalen, wat bedoelt ze daar nu weer mee, hoor ik je denken?? Vrije radicalen zijn zeer kleine, reactieve atomen in ons lichaam. Normaal gesproken bevat één atoom twee neutronen die aan elkaar gebonden zijn. Vrije radicalen zijn atomen die maar één neutron hebben. De vrije radicaal heeft dus nog een ‘vrije’ plaats, die zich zo snel mogelijk wil binden aan iets anders.

Ook voeding kan het proces in de vorming van vrije radicalen op gang brengen, door het eten van verkeerde voeding zoals transvetten, dit vind je o.a. in chips, koekjes, gebak, gefrituurd eten, chocolade etc... en lactose. Lactose uit zuivelproducten wordt op volwassen leeftijd niet meer verteerd, door het ontbreken van het enzym lactase. Deze en nog andere slechte voedingsstoffen zoals snelle koolhydraten, brengen ons lichaam en onze gezondheid uit balans.


Back on track!

Maar er is ook goed nieuws! Om de vrije radicalen te lijf te gaan en ons lichaam in "shape" te houden tijdens de feesten, kunnen we rekenen op onze "Batmans" of in wetenschappelijke termen de antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die in staat zijn vrije radicalen = "the Jokers" uit te schakelen. Ze geven de vrije radicaal een elektron terug, zodat het geen elektron hoeft te ‘stelen’ uit gezonde cellen.

Deze antioxidanten vindt je terug in gezonde voeding, zoals vers fruit, groeten, granen, biologische vis, magere vleessoorten, eieren en koudgeperste plantaardige oliën. Zorg dat er tijdens de feestmaaltijd genoeg verse groenten en fruit op het menu staan. Zo krijg je alle verschillende vitaminen en mineralen binnen. Je kan een fantastisch feestmaal bereiden met verschillende gangen. Groenten, fruit en granen geven je sneller een verzadigd gevoel en bevatten  vrij weinig calorieën. Combineer dit met extra vièrge plantaardige olie, en je vitaminen uit groenten en fruit worden ook nog eens makkelijker opgenomen. 

Wat alcohol betreft, drink voor elk glas alcohol minstens één glas water. H2O zorgt er altijd voor dat je lichaam en daarmee ook je organen en cellen genoeg vocht  krijgen. Alcohol berooft het lichaam namelijk van vocht, en put het lichaam uit. Water geeft ons lichaam terug energie. Hydrateren is dus de boodschap. Wanneer je feestmaaltijd uit verschillende gangen bestaat, laat dan voldoende tijd tussen twee gerechten, zodat je maag genoeg tijd krijgt om voldoende maagzuur -en sappen te produceren om het voedsel te verteren. Een andere goede ondersteunende maatregel tussen twee gangen is, een blokje om wandelen, en daarmee je bloed -en lymfedoorstroming op gang te houden. Dit is essentieel om afvalstoffen af te voeren. 

Dus nog even recapituleren: Eet zo puur, vers en gezond mogelijk, hydrateer tussen de alcoholconsumpties met zoveel mogelijk water of kruidenthee, en blijf in beweging!

Maar nog steeds het allerbelangrijkste GENIET, geniet met volle teugen van alle lekkernijën en van elkaar. Want er is niets zo fijn als samen zijn met degene die je graag ziet. 

Geschreven door Ymke De Langhe



Ontvang als eerste de nieuwe aanbiedingen per e-mail!

Ontvang wekelijks gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Inschrijven nieuwsbrief
Wil je partner worden van Lifestyle Booking? Dat kan! Klik hier...