• Artikel

From Holland with Love


Tekst: Ymke De Langhe | Foto's: Ymke De Langhe

21-10-2018

Afbeelding

Sara Rosalie

  • Merk: Sara Rosalie
  • Opgericht in Amsterdam, door Sara Rosalie Monster ( 30 )

Sara is opgegroeid op een schapenboerderij in Texel. Zolang zij zich kan herinneren was er altijd wel een pot wolvet of lanoline in huis. Dit goedje deed het bijzonder goed voor wondjes, droge lippen en een schrale huid. Later ging Sara Nederlands studeren, om daarna bij o.a. Linda aan de slag te gaan als freelancer. Daar zag Sara veel beautyproducten voorbijkomen. Ze ging zich steeds meer verdiepen in de ingrediënten ervan en kwam erachter dat veel producten niet zo puur zijn. Daarop besloot Sara een eigen product op de markt te brengen met haar Texelse roots. Een product met zo weinig mogelijk bestanddelen, waarvan de lanoline uit haar jeugd het hoofdingrediënt werd. No-nonsens producten in mooie verpakkingen. Lanoline is niet vegan, but no Sheep were harmed during the proces.  Na het scheren wordt de wol gewassen en het wolvet eruit gefilterd. Het wolvet heeft een bijna identieke moleculaire structuur als het menselijke talg, waardoor het de poriën niet verstopt. Haar lijn bestaat nu uit zes producten, waaronder een dagcrème en lippenbalsem.

meer weten: https://www.sararosalie.nl

Afbeelding

Loveli

  • Merk: Loveli
  • Opgericht in Haarlem, door Linda Bot ( 43 )

Linda haar roeping om natuurlijke cosmetica te produceren kwam per toeval. Nadat haar moeder bestraald werd tegen borstkanker, werd haar aangeraden deodorant met aluminium te vermijden. Dit deed haar nadenken over alles wat we op ons lichaam smeerde. Ze verdiepte zich steeds meer in ingrediëntenleer en ging zelf aan de slag. Na een zoveelste mislukte experiment volgde ze de opleiding cosmetic formulator. Haar schuur werd omgebouwd tot labo, en haar eerste all natural deo was een feit. Op de dag van vandaag wordt het eindproduct geproduceerd in een professioneel labo in Amsterdam. In de collectie van Loveli vind je buiten deodorant ook zuivere lippenbalsems die vrij zijn van minerale olie. Linda is on a mission en droomt van een toekomst zonder troep in cosmetica waarbij grote fabrikanten hun research en development afdelingen inzetten voor een groenere en natuurlijke cosmetica die onze gezondheid bevordert.

Meer weten: https://www.loveli.care/

Afbeelding

SMPL

  • Merk: SMPL
  • Opgericht in Amsterdam, door Willemijn Kornelis ( 38 ) en Liselotte Wannijn ( 36 )

Tijdens hun studententijd in Maastricht hadden de dames al 1001 ideeën om een bedrijf op te richten. Jaren later is dat SMPL geworden. een No-nonsense cosmeticamerk met pure ingrediënten. Het idee is ontstaan tijdens de zwangerschap van Willemijn, na een overstap naar natuurlijke cosmetica knapte haar huid zo op, dat ze zich serieuze vragen begon te stellen over wat er allemaal in cosmetica wordt gestopt. De twee dames verdiepten zich steeds meer in cosmetologie en gingen aan de slag om zelf een zuivere en ethisch verantwoorde productlijn uit de grond te stampen. Created in Amserdam made in Brabant. Omdat alle producten zuiver  en vrij zijn van conserveringsmiddelen is de houdbaarheid zes maanden. Door deze kleinschalige aanpak kunnen ze betrouwbare cosmetica garanderen. 

Meer weten: https://smplskin.com/nl/

Afbeelding

LO Amsterdam

  • Merk: LO Amsterdam
  • Opgericht in Amsterdam, door Rosa Polak ( 31 )

Rosa, voor de vrienden LOLO haar AHA moment kwam toen ze onder de douche stond. Ze had een tijdje daarvoor het boek de voedselzandloper gelezen en was zich daardoor steeds meer gaan toeleggen op het lezen van etiketten. Op haar shampoofles kwam ze niet veel verder dan Aqua. Maar wat zijn al die andere stofjes dan? Ze verdiepte zich in de ingrediëntenleer en ging op zoek naar goede shampoo`s vrij van schadelijke stoffen. Deze vond ze ook, maar zaten steeds in plastic verpakkingen. Haar favoriete product is lippenbalsem, daar heeft ze dan ook eerst werk van gemaakt. Het traject duurde twee jaar. Op zoek gaan naar de beste producten nam veel tijd in beslag, een boer in Afghanistan die rozenolie produceert, de perfecte organische verpakkingen met een houten dop van walnoothout en bubinga. Haar harde werk en doorzettingvermogen zijn beloond met drie lippenbalsems in drie verschillende smaken en texturen. Vanaf de lancering van LO Amsterdam gaan de lippenbalsem als zoete broodjes over de digitale toonbank. Door social media wordt er steeds makkelijker gekocht dan vroeger. Buyers laten reviews achter, waardoor de verkoop echt crazy is.

Meer weten: https://www.lo.care/