• Academy
  • Onze Cases
  • coaching

Online verkopen via Story's


Tekst: Coach Tineke | Foto's: Relaxatie Zen'ti

15-02-2021

TINEKE VAN RELAXATIE ZEN'TI MAAKTE HAAR EIGEN NATUURLIJKE PRODUCTEN

Exact een jaar nadat Covid19 België binnenkwam, spraken wij met enkele handelaren hoe het jaar verlopen is voor hen. Een eerste sluiting van de schoonheidssector was een verrassing, en toen moesten de deuren een tweede maal sluiten begin november. Enkele handelaren zijn buiten hun comfort zone getreden en creatief aan de slag gegaan op sociale media om zo de verkoop van hun producten en webshop te boosten. En met succes.

Ik was er klaar voor toen de tweede lockdown-periode in ging. De eerste lockdown, moet ik toegeven, heb ik vooral genoten van mijn gezin met 3 kids thuis en het mooie weer. Ik heb toen mijn webshop online gezet en alle producten erin gestoken. Maar het bleef redelijk stil op het verkoop-vlak. Bij de aankondiging van de 2de lockdown voor de schoonheids, wellness- en massagesector eind oktober zat ik op het puntje van mijn stoel. Klaar om te schakelen. Want de nieuwe ideeën waren gerijpt. Mijn zoontje had in september een zaadje geplant en dat was nu klaar om te ontkiemen. Hij wou namelijk zelf bruisballen en zeepjes maken. En ik ook.

Mijn kids wilden zelf bruisballen en zeepjes maken. En ik ook.

Afbeelding

Mijn Zen’ti relaxatiepraktijk werd in een mum van tijd omgetoverd tot een Zen’ti atelier voor natuurlijke zelfgemaakte producten voor in bad of onder de douche. Met de feestdagen in het vooruitzicht, lag mijn focus op geschenkdoosjes in verschillende formaten en prijsklassen. Zo was er voor iedereen wel een Zen’ti box die bij hem of haar paste, of op maat van de kids. Hoewel we het niet gingen kunnen vieren zoals normaal, vermoedde ik dat iedereen toch cadeautjes ging kopen. De Zen’ti boxes zijn ware belevingsdoosjes om de ultieme relaxatie en wellness beleving thuis te ervaren in je eigen badkamer. Ze bevatten ‘All natural & Handmade products’ die mij bijzonder nauw aan het hart liggen en beroeren alle zintuigen. Zoals de Zen’ti bruisballen, waar het allemaal mee begon.

3 WEKEN BRUISBALLEN MAKEN EN TESTEN
De eerste drie weken van november heb ik de ene bruisbal na de andere gemaakt. Op zoek naar het juiste recept voor textuur, geur, bruisend gehalte… Regelmatig nam ik een foto of maakte een filmpje waar ik mee bezig was, voor op sociale media. Toen ik mijn filmpje van de eerste geslaagde test van een bruisbal online postte, werd er erg positief op gereageerd en de mensen vroegen al of ze er konden kopen. Toen kwam alles in een stroomversnelling terecht. En iedereen kon online alles volgen via mijn dagelijkse stories op Instagram en Facebook. Bestellen kon al via pre-order lijsten die ik bijhield, zodat alle Zen’ti boxes tijdig onder de kerstboom lagen. Afhalen, verzenden en levering waren mogelijk. Elke week maakte ik de bestellingen klaar die de week ervoor waren binnen gekomen.


Mijn volgers bestelden al bruisballen en Zen'ti boxes nog voor ze de prijs wisten

Afbeelding

En het werd een groot succes. Honderden bruisballen en zeepjes heb ik gemaakt. Ondertussen ging ik op zoek naar mooie verpakkingen en geschenkdozen. Geen plastic, want dit paste niet binnen het concept van natuurlijke producten. Luxe kraft dozen met een magneetsluiting en papieren schilfers zijn het geworden. Een touwtje errond met een paar mini-kerstballen en het was af. Alles heb ik gedaan van begin tot eind. Van idee, tot het maken van de producten, verpakkingen zoeken en bestellen, etiketten maken en laten drukken, foto’s en filmpjes nemen, marketing via sociale media, online verkoop via de webshop, opvolging, verzending en logistiek… Het was een one-woman-show. Maar het was fantastisch om op deze manier bezig te zijn met mijn producten. Het was verrijkend en smaakte naar meer.

IK DEELDE MIJN PASSIE EN ENTHOUSIASME VIA STORY'S EN DAT WERKTE AANSTEKELIJK
Door er constant mee bezig te zijn en er zelf enthousiast over te posten, werkte het aanstekelijk bij mijn volgers. Het wekte hun nieuwsgierigheid op. Ze voelden mijn passie en zagen het gaandeweg mee vorm krijgen. De Story’s van Instagram en Facebook zijn daar een ideale tool voor om meerdere foto’s na elkaar te posten en zo een verhaal te creëren. Zo kon ik de making-off tonen en voelden ze zich betrokken. En konden ze uitkijken naar wat het uiteindelijk zou worden. Mensen wisten de prijs nog niet eens en bestelden al Zen’ti boxes. Story-telling staat voor emotie en betrokkenheid. Mijn vaste posts bevatten dan meer uitleg als er een afgewerkt product of box klaar was. Herhaling werkt, tot vervelens toe denk ik soms dat mensen mijn bruisballen zagen passeren. Tot ze uiteindelijk echt wel eentje wilden. Het is belangrijk om hier creatief en authentiek in te zijn. En jezelf te tonen. Het blijft de grootste kracht op sociale media, de kracht van de selfies. 

Ik had veel interactie met mijn klanten en ze vonden de weg naar de webshop

Afbeelding

Daarnaast kreeg ik heel veel vragen over mijn zelfgemaakte producten en natuurlijke producten in de webshop. Er was veel interactie en ik bleef zo in contact met mijn klanten, maar ook nieuwe volgers. Ze hadden de weg naar de webshop gevonden en de bestellingen van mijn gamma natuurlijke producten kwamen vlot binnen. Het liep eigenlijk vanzelf. Als je doet wat je graag doet, pluk je daar de vruchten van. De Zen’ti boxes en natuurlijke producten zijn daar het mooiste bewijs van. En met elke periode die ik afsloot, na elke Zen’ti box die op punt stond, was er al een nieuw idee vorm aan het krijgen in mijn hoofd. Ik droomde zelfs over zeepjes en bruisballen en doosjes. Maar wat een droom die werkelijkheid is geworden. Als kind wou ik altijd een zeepwinkeltje hebben, dat was ik helemaal vergeten. Tot nu dus. Nu heb ik mijn eigen online zeepwinkeltje met natuurlijke en zelfgemaakte producten.

Neem zeker een kijkje op de WebshopFacebook en Instagram van Relaxatie Zen'ti!