• Onze Ambassadeurs
  • Software case
  • Marketing Case
  • Onze Cases

Schoonheidsinstituut A l'aise groeit naar hoofdberoep


Tekst: Coach Tineke | Foto's: Schoonheidsinstituut A l'aise

15-03-2022

In 2018 werd Annelies van Schoonheidsinstituut A l’aise in Geraardsbergen partner bij Lifestylebooking. Ze is mama van twee dochtertjes en combineert een administratieve job in het onderwijs met haar bijberoep als schoonheidsspecialiste. Ze volgt haar passie en wil haar bijberoep graag uitbouwen tot een fulltime job. In de zomer van 2022 hoopt Annelies haar droom waar te maken dankzij de samenwerking met Lifestylebooking. Ze vertelt ons hoe alles mogelijk gemaakt wordt.

Wanneer ben je juist gestart met jouw schoonheidsinstituut en wat was de rol van Lifestylebooking?
“Een 6-tal jaar geleden opende ik mijn eigen instituut thuis in bijberoep. De eerste jaren merkte ik dat ik veel geduld aan de dag moest leggen om mijn klantenbestand uit te bouwen. Dus ging ik op zoek naar iemand die mijn bedrijf online in de kijker kon zetten om mijn naamsbekendheid te verhogen. Drie jaar geleden ben ik bij Lifestylebooking terecht gekomen en dat sprak mij wel aan. Ik merkte meteen een verschil toen ik startte als partner bij Lifestylebooking. De boekingen en nieuwe klanten namen onmiddellijk toe. Ik weet niet of ik al zo ver zou gestaan hebben zonder met hen in zee te zijn gegaan.”

In het begin werd jouw artikel gepromoot via sociale media met enkele deals ter kennismaking voor nieuwe klanten? Hoe heeft dit gewerkt voor jou?
“Heel positief. Ik merkte dat ik toch wel maandelijks nieuwe klanten over de vloer kreeg. Die hadden mij gevonden via het artikel en de promotie op Facebook. De deal met korting voor een eerste kennismakingsbehandeling werkte ook heel goed. Zo leren mensen het instituut, mijzelf en de producten eens kennen. Ik merkte ook dat ze heel gemakkelijk de producten aan kochten. Zelfs na die eerste kennismakingsbehandeling met een deal. Ik geef nog steeds een korting aan elke nieuwe klant, maar eigenlijk is dat zelfs niet meer nodig.” 

Ondertussen biedt Lifestylebooking veel meer aan dan 3 jaar geleden. Hoe reageerde je toen Wouter je over het nieuwe systeem vertelde?
“Ik was meteen overtuigd. Ze doen nu niet alleen de promotie van mijn zaak, maar ook mijn volledig nieuwe website met webshop en online agenda. Ik vind het super handig en gebruiksvriendelijk dat alles onder één dak zit. Het is heel gemakkelijk en alles is gelinkt met elkaar, dat vind ik het grootste voordeel. Mijn vaste klanten boeken al bijna allemaal online, tenzij ze in het instituut rechtstreeks hun volgende afspraak vast leggen. En ik haal er ook nieuwe klanten uit, die mij vinden via Google omdat ik nu bovenaan de zoekopdrachten verschijn. Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten, maar het werkt alvast super goed.”

Je gaf aan dat je graag tegen de zomer de stap wilt zetten van bijberoep naar hoofdberoep. Wat heeft jou overtuigd?
“Het is een erg onzekere periode geweest, sommige klanten bleven lang weg en er was zelfs een kleine terugval. Maar ik merkte wel toen ik terug open mocht met mijn zaak, er ook een groei van nieuwe klanten was. De combinatie om beide jobs te combineren met mijn gezin, begon zwaar te worden. En mijn buikgevoel zei mij dat ik ervoor moet gaan. Ik wil het al zo lang en nu is het tijd om die droom waar te maken. En wat kan er mij eigenlijk overkomen moest het echt niet lukken? Mijn goesting is zo groot om in hoofdberoep te gaan. Mijn klanten voelen die passie ook en steunen mij enorm. Ik ben er ook van overtuigd dat als ik mij nu volledig kan toeleggen op mijn instituut, dat mijn zaak en klanten ten goede gaat komen. En ook de balans tussen werk en privé, want ik kan mijn agenda volledig zelf bepalen.”

Hoe gaat Lifestylebooking jou daarbij helpen om jouw droom waar te maken?
“Toen ik erover begon tegen Wouter, zei hij dat het goed zou zijn om te starten met een Google campagne. De laatste maanden waren er regelmatig annulaties die last-minute niet altijd terug ingevuld geraakten. Sinds 1 februari zijn we gestart met een Google campagne om de boekingen te stimuleren. Ik moet nog eventjes geduld hebben, maar ze hebben daar al goede resultaten mee behaald. Maandelijks gaan we ook de resultaten analyseren en bijsturen indien nodig. Als ik dan mijn agenda meer open ga kunnen zetten tegen de zomer, gaat het nog beter zijn. Voor mij is het een zekerheid dat dit gaat lukken dankzij Lifestylebooking om naar hoofdberoep te gaan.” 

Hoe heb jij de samenwerking met Lifestylebooking ervaren en was die investering die je gedaan hebt in bijberoep haalbaar?
“Tot nu toe is het al een erg positieve ervaring geweest en heb ik er veel boekingen en nieuwe klanten uitgehaald. Ik heb er altijd al een goed gevoel bij gehad. De service is heel uitgebreid en persoonlijk. Ook met de nieuwe website en alle modules is het echt een meerwaarde. Daarnaast breiden ze nog hun dienstverlening verder uit om ons extra ondersteuning te geven zoals met nieuwsbrieven, tips & trics. Ze staan ook open voor feedback en luisteren naar ons. Het is daarom niet altijd mogelijk om het onmiddellijk aan te passen, maar ze houden er wel rekening mee. Ook de investering is haalbaar voor mij en haal ik er echt wel uit dankzij de nieuwe klanten en boekingen.”

Afbeelding

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen voor het succes dat je behaalt met de hulp van Lifestylebooking?
“Zeker en vast de online promotie die ze doen om mijn naamsbekendheid te vergroten. Dat is zo moeilijk en je moet daar zo gespecialiseerd in zijn om je weg te vinden en de juiste doelgroep te bereiken. Zij slagen hier echt wel in om de juiste klanten aan te trekken voor mijn zaak. Ik ben heel blij dat alles nu onder één dak zit, de website, webshop, online agenda… Het is heel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. En ten derde, zeker ook het persoonlijk contact. Als er iets is, kan ik hen altijd bellen of mailen. Ze hebben mij goed vooruit geholpen en zien evolueren. En ook daar spelen ze op, zoals nu met die extra Google campagne voor de groei van mijn zaak. Ze denken steeds met mij mee.” 

Je mag zeker trots zijn op jezelf en bent ook gegroeid samen met je instituut, dat zullen je klanten zeker ook als positief ervaren.
“Dankjewel. Ik heb inderdaad ook zelf een evolutie doorgemaakt en ben gegroeid dankzij de ervaring die ik opdoe met mijn klanten. Ik leer de mensen kennen, luister naar wat ze willen, speel in op hun behoeftes. Mijn productverkoop loopt nu ook veel vlotter dan in het begin. Ik heb volledig mijn draai gevonden in wat ik graag doe en wat bij mij past. De klanten voelen ook dat ik het met hart en ziel doe, en dat maakt het verschil. Ze kijken er nu al naar uit om in de toekomst naar regelmatiger bij mij te kunnen langskomen als ik in hoofdberoep ga.”