• Onze Ambassadeurs
  • Software case
  • Marketing Case

2021 keerpunt voor Maison Beauté dankzij Lifestylebooking


Tekst: Coach Tineke | Foto's: Maison Beauté

04-02-2022

In juli 2016 startte Isabelle van Maison Beauté in Keerbergen heel geleidelijk aan als schoonheidsspecialiste in bijberoep. In 2019 besloot Isabelle om samen te werken met Lifestylebooking voor het promoten van haar zaak met een artikel op sociale media en deals voor nieuwe klanten. Elke nieuwe klant die met een deal de eerste keer langs kwam voor een verzorging, is nadien blijven komen als vaste klant. Toen ze in 2021 overschakelde naar het nieuwe systeem met online agenda, kwamen er wekelijks nieuwe klanten bij. Hierdoor kon Isabelle in oktober 2021 de stap zetten naar fulltime zelfstandige. We praten met haar over deze grote stap en hoe ze dit gerealiseerd heeft.

Afbeelding

Vond je het spannend om die zekerheid op te geven en fulltime voor jouw eigen zaak te gaan?
“Ik was er eigenlijk gewoon klaar voor. In het begin wou ik bewust geleidelijk aan opbouwen. Maar het werd drukker en drukker, en vaak kon ik klanten geen afspraak geven omdat ik nog ergens anders werkte. Ik vond dat zo jammer, want ik krijg zoveel voldoening van mijn klanten en mijn werk. Dankzij de deals via Lifestylebooking kreeg ik een grote instroom aan nieuwe klanten, die allemaal vaste klant werden. Dus na 2 jaar zette ik de stap om voor de volle 100% voor mijn zaak en klanten te gaan.”

Je was al 2 jaar klant bij Lifestylebooking, toen Wouter bij je langs kwam met het voorstel om een gloednieuwe site met online agenda te ontwikkelen. Wat vond je daarvan?
“Het is belangrijk om een aantrekkelijke website te hebben, en ik krijg veel positieve reacties van klanten er op. Het is heel gebruiksvriendelijk en het is een pluspunt dat de reviews erop staan. Ik hoor regelmatig van nieuwe klanten dat ze de reviews eerst lezen vooraleer ze boeken. Sinds het nieuwe online systeem van Lifestylebooking heb ik heel veel nieuwe klanten bijgekregen. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn zaak gegroeid is, en de klanten zijn blijven komen. Dankzij hen heb ik die stap kunnen zetten.”

De online agenda is een nieuwe module, is dit een meerwaarde voor jou en jouw klanten?
“In het begin dacht ik van, ja is dit allemaal wel nodig. Maar achteraf gezien ben ik er heel tevreden van en merk ik dat er heel veel nieuwe klanten online boeken. Het is heel gebruiksvriendelijk en gemakkelijk om een afspraak te maken. Ze zien meteen of er nog plaats vrij is of niet. Anders stel je het soms uit of vergeet je van te bellen voor een afspraak. Ook als ik bezig met een verzorging, kan ik mijn telefoon niet opnemen. Nu verloopt alles automatisch met het online systeem. Het is heel toegankelijk en mijn vaste klanten werken er ook graag mee.”

Afbeelding

Er zijn enkele verschillen tussen de oude en nieuwe website, zoals de online agenda en webshop. Via het oude systeem werkte je enkel met de deals om nieuwe klanten aan te trekken. Plaats je nu ook deals online op je nieuwe website?
“Ja, er staan nog steeds enkele deals op omdat ik zo toch ook nieuwe klanten wil aantrekken. Vaak doe ik ook eens een actie voor mijn trouwe klanten, zoals bij de opening van mijn zaak bijvoorbeeld. De focus is wel verschoven van de deals naar de online agenda. Vroeger was het vooral door het promoten van de deals dat de mensen mij vonden. Maar nu is er een grotere instroom van nieuwe klanten dankzij het gemakkelijk terugvinden van mijn zaak via google en het gebruiksvriendelijk online boekingssysteem.”

We hebben in ieder geval wel de indruk dat je helemaal bent opengebloeid sinds je werkt met het nieuwe systeem. We zien dat je regelmatig je site in een nieuw jasje steekt door regelmatig de foto’s toe te voegen. Krijg je daar dan reactie op?
“Ja, ik ben daar wel actief mee bezig. Met de wissel van de seizoenen, maar ook af en toe een foto van mezelf. Klanten krijgen zo een idee van wie ik ben, hoe mijn instituut er uit zien, sfeerfoto’s,... Zo zien ze ook dat er beweging zit in mijn site en mijn praktijk. De huisstijl en kleuren van mijn logo komen ook overal terug, op mijn website, sociale media, nieuwsbrieven… Op elke mogelijke manier probeer ik er steeds voor mijn klanten te zijn om hen te adviseren. Ik haal er steeds het beste uit en blijf positief, en dat voelen mijn klanten. Ik krijg veel positieve reacties en dat doet mij wel deugd.”

Als je terugkijkt op de laatste 5 jaar, hoe ben jij dan geëvolueerd als ondernemer?
“Ik ben er eigenlijk wel fier op. Ik heb het gevoel dat ik stilletjes begonnen ben en traag geëvolueerd de eerste jaren. Door de deals via Lifestylebooking kreeg ik veel nieuwe klanten, en nadien dankzij de online agenda. Ondanks de onzekere periode waarin we zitten, heb ik toch de stap kunnen zetten om fulltime zelfstandig te worden. Die passie voor mijn vak, voel ik nog altijd. Er verandert ook veel in de schoonheidssector, waardoor ik mij blijf bijscholen. Daarnaast zie ik ook een evolutie in mijn manier van werken. Het feit dat ik hier volledig mijn ding kan doen, geef mij enorm veel voldoening. Ik had zoiets van, ik ben er klaar voor. Elke dag wil ik er voor de volle 100% zijn voor mijn klanten en mijn kennis meegeven. Ik kan dit waarmaken dankzij mijn klanten, mijn inzet en Lifestylebooking.”

Afbeelding

Het is opmerkelijk dat alle nieuwe klanten die een eerste keer komen, nadien vaste klant worden. Wat is jouw geheim?
“Ja, ik heb toch wel het gevoel dat iedereen heel tevreden naar buiten gaat. Er is meestal direct een goede klik met de klant. Ze vinden het hier heel gezellig, mijn warme persoonlijkheid, de hartelijke ontvangst, de manier van werken, oog voor details tijdens de verzorging en mijn volle aandacht voor de klant. Dit speelt allemaal een rol denk ik, dat is toch wat ik vaak hoor van klanten.”