• Blog
  • Gezondheid & wellbeing

Me & my sweet tooth


Tekst: Tineke Weyhaeghe | Foto's: Lifestylebooking.be

30-10-2019

Ik heb een paar bewogen maanden achter de rug, fysiek en mentaal. Mijn energieniveau daalde en mijn vermoeidheid steeg. Maar ik heb meteen ook stappen gezet. Tijd om te rusten. Mijn lichaam de kans geven zich te herstellen. Te stoppen met piekeren. En natuurlijk bij te slapen. Hoewel er niet zoiets bestaat als slaap inhalen. De herfst is de periode bij uitstek om te detoxen. En je lichaam te ontdoen van afvalstoffen. Maar daarvoor moet ik eerst eens eerlijk naar mijn voeding kijken.

Lees hier wat er voorafgaand is gebeurd...

"Voeding is al altijd mijn zwakke plek geweest."

Met al die rommel die ik eet, zou ik eigenlijk veel zwaarder moeten zijn. Toegegeven er zijn wel een paar kilootjes te veel aan. Het is echt van ‘t goede leven. Een aperitiefje hier en daar, wat knabbeltjes tussendoor, een romige latte macchiato met iets zoets erbij en ‘s avonds nog een stukje chocolade voor de tv. Of twee of drie stukjes. Kleine zoete zondes, maar die tellen wel op natuurlijk. Onregelmatig eten. Uitstellen van eten, waardoor ik dan uitgehongerd naar ongezond eten grijp. Te weinig groenten en fruit, ondanks goede bedoelingen.

Ik eet geen of weinig groentjes. Veel mensen kunnen dat niet geloven, maar ik vind het niet lekker. Ik kies ook nooit een slaatje op restaurant. Mijn vriendinnen kijken me dan vol ongeloof aan en proberen mij te overtuigen hoe lekker het wel niet is. Maar ik vind er niks aan. Ik moet moeite doen om na te denken welke groentjes ik ga klaarmaken, hoe ik ze moet klaarmaken en wat er bij past. Als ik alleen ben, tja dan schrap ik ze al helemaal. Ik eet geen grote porties… maar kleine beetjes tussendoor. Door maaltijden over te slaan, denk ik dan weer dat ik mijn ongezonde gewoontes compenseer. En zo kom ik de dag door. Voeding is mijn zwakke plek, altijd al geweest.

Afbeelding

"Ontbijten? Vlug een shake voor onderweg en GO!"

‘s Morgens drink ik een shake tussen de pampers verversen en boekentassen maken door. Of zelfs in de auto op weg naar school en de crèche. Zitten en rustig ontbijten zit er voor mij niet in. Maar meestal kom ik de ochtend wel rond dankzij één koffietje en veel water. ‘s Middags moet ik dan iets zien te vinden, want brood of belegde broodjes lust ik eigenlijk niet. Maar dan start rond 15u mijn drang naar iets zoet. Rond 17u verandert die in een drang naar zout. Tussen 18u en 19u ben ik druk in de weer in de keuken voor de kids. Terwijl ik ondertussen ook al iets in mijn mond stop. Want mijn partner komt pas ‘s avonds laat thuis en dan eten we samen. Ik hang dus een beetje tussen maaltijden en eet overal van. En dat van 15u tot 20u.

Als iedereen gegeten heeft, gewassen is en in bed zit, plof ik in de zetel met een loom gevoel. En dan schiet er niks meer over. Ook mijn goede voornemens om te gaan sporten, zinken door de vloer, want stel je voor dat ik nu nog recht moet komen om naar de pilates, zumba of yoga te gaan, of te joggen. Kreun. De batterij is plat. Ik ben allesbehalve het toonbeeld van gezonde voeding en het is zo moeilijk om gezond te koken voor jezelf. Maar ik weet wel dat er een verband is tussen wat je in je mond steekt en hoe je je fysiek en mentaal voelt. Tijd dus om te veranderen: gezonder, bewuster en regelmatiger eten.

Liefs, Tineke

Tijd voor een Health Scan, een complete lichaamsanalyse om te weten te komen waar ik aan kan werken. Benieuwd naar het resultaat, blijf volgen...

Wil je niks missen? Lees hier de voorgaande blogs:

18/10 : Puzzelstukjes vallen samen
27/9 : Van dokter naar dokter
13/9 : Futloos na de zomer

Lekker doorlezen