• interview
  • Gluten, lactose & sugar-free

Gluten, lactose & sugar-free


Tekst: Tineke Weyhaeghe | Foto's: Lifestylebooking.be

18-09-2019

"De darmen worden ook wel eens je 2de brein genoemd"

DE INVLOED VAN JE SPIJSVERTERING OP JE MENTALE GEZONDHEID

Een goed werkend spijsverteringstelsel van maag en darmen is essentieel voor het opnemen van gezonde voedingsstoffen. Waardoor je voldoende bouwstoffen en energie hebt. Alsook voor het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam. Suiker, gluten en lactose belemmeren dit proces en zorgen ervoor dat je je algemeen niet goed voelt. Kathy van KERNgezond Academy legt uit hoe dit komt.

Afbeelding

Wat is de invloed van suiker, gluten en lactose op onze gezondheid?
“Ik heb zelf ondervonden dat ze een rechtstreekse invloed op ons darmslijmvlies hebben. Ze beïnvloeden de werking van de poortjes die goede stoffen doorlaten, en de slechte tegenhouden. Bij lekkende darmen gaat alles door in het lichaam, zoals ook virussen, bacteriën,... en schiet ons immuunsysteem onmiddellijk in actie. Wat veel energie vraagt en ervoor zorgt dat we ons dikwijls moe voelen en pijn ervaren (bv. allergieën, CVS, fibromyalgie,...) . Mensen weten dit vaak niet.” 

"Ziekte ontstaat voor 80% in de darmen"

“Ziekte ontstaat voor 80% in je darmen. Bij mij was dat ook zo. Er werd later zelfs de ziekte van Lyme vastgesteld. Dit kan leiden tot psychische klachten, niet meer helder kunnen denken,... doordat in de darmen tal van neuronen zitten die in verbinding staan met de hersenen. De darmen worden ook wel eens je tweede brein genoemd. Door gluten en lactose te schrappen, zul je meer energie krijgen en je beter voelen.”

Afbeelding

Wil dat zeggen dat je dan nooit meer yoghurt, brood of kaas eet bijvoorbeeld? 
“Jawel, af en toe want ik vind dat ook lekker. Maar niet meer wekelijks. De bedoeling is dat je juist heel gevarieerd leert eten. Ook een kwalitatieve steak af ten toe moet kunnen. Het is een levensstijl en daar hoort ook comfort food bij. De focus ligt op natuurlijke voedingsstoffen die de basis vormen van wat ons lichaam nodig heeft. En dat is voeding, geen vulling. Belangrijk is dat er in elke maaltijd voldoende eiwitten zitten, zoals: ei, vis, gevogelte,... en ook voldoende vezels, groenten en goede vetten. Koolhydraten (bv. uit brood en pasta) beperk ik liever en combineer ik enkel met groenten voor de vertering. Ons lichaam heeft namelijk veel enzymen nodig voor een goede vertering, die zitten in rauwkost of kiemen. Wat appelazijn drinken voor de maaltijd heeft ook een goede bijdrage.

"Stress aan de basis van een slechte vertering"

En hoe zit het dan met onze vertering?
“Een slechte vertering is gelijk aan te weinig maagzuur, wat zelfs tot reflux kan leiden. Reflux is als de klep tussen slokdarm en maag niet goed sluit, waardoor maagsappen terugvloeien in de slokdarm. Stress ligt hier vaak aan de basis. Bij een slechte vertering, maakt de pancreas te weinig enzymen aan, en kan de lever niet genoeg gal stuwen. Zo komt voeding fout verteerd in onze darmen, kunnen we een slechte darmflora ontwikkelen en de cirkel is rond. Als we beter en meer kauwen, maken we automatisch al meer enzymen aan, die nodig zijn om koolhydraten te verteren. Dat is altijd het eerste wat ik doe, kijken hoe het zit met de vertering en die terug rechtzetten. Die schakel mag je niet overslaan. Anders mag je doen wat je wilt, de problemen komen terug.

Meer weten? Lees dan ook ons artikel over de oorsprong van orthomoleculaire voeding en hoe je je start met deze levensstijl.