• Beauty
  • Transform your Lifestyle
  • Contentcreatie

Cosmetica pioniers


Tekst: Ymke De Langhe | Foto's: Lifestylebooking.be

04-03-2018

In den beginne​​​​​​​

Op 8 maart is het internationale vrouwendag. Omdat wij LADIES niet genoeg gevierd kunnen worden, zet ik graag een aantal dames in de kijker die zowel vroeger als nu van groot belang zijn geweest binnen de ontwikkeling van cosmetica.  Deze dames, waaronder Estée Lauder, Elizabeth Arden en Helena Rubenstein zijn vandaag de dag nog steeds vaste waarden. Door hun vastberadenheid hebben zij een plek verovert in de wereld van het ondernemen, deze voorvechters hebben het pad geëffend voor andere grootheden in de cosmetica wereld zoals Bobbi brown, Pat Mcgrath en Anita Roddick.

Estée Lauder was een viosionair en pionier in de wereld van cosmetica. Begin jaren '40 ontwikkelde zij vier schoonheidsproducten. Met deze kleine set ging zij langs schoonheids -en kapsalons om ze aan vrouwen voor te stellen. Met succes gingen de verzorgingskits als zoete broodjes over de toonbank.  In 1946 kregen zij en haar man hun eerste grote bestelling van het nog steeds bestaande grootwarenhuis Saks Fifth Avenue in New York, and the rest is history. Vandaag de dag is het bedrijf in handen van haar kleindochter Aerin Lauder, die het merk gemoderniseerd heeft.  Het gamma is uitgebreid met huid -en lichaamsverzorging, make-up en parfum. 

Rond de jaren 1900 werkte Elizabeth Arden in Manhatten als administratief bediende voor een groot pharmaceutisch bedrijf, zij bracht veel tijd door in het labo waar zij alles leerde over de ontwikkeling van cosmetica. Na een korte carrière binnen dit bedrijf werkte zij binnen het schoonheidssalon van Eleanor Adair waar zij de prakijk leerde om een gedreven schoonheidsspecialiste te worden. Na deze kennismaking ging Elizabeth  rond 1910 over tot het openen van haar eigen instituut waar zij de nadruk legde op het belang van een goede huidverzorging  met een aangepaste make-up. Arden was zeer ambitieus en reisde in 1912 naar Parijs om er in plaatselijke salons massagetechnieken te leren en producten te ontwikkelen. Na enige tijd keerde zij terug naar Amerika met enkele door haarzelf ontwikkelde make-up producten. Haar ambitie stopte daar niet, in 1915 opende zij vestigingen over de hele wereld. Het bekendste product van Elizabeth Arden is tot op de dag van vandaag de Eight hour cream die voor veel kwaaltjes en beauty "euvels" ingezet wordt.

Helena Rubenstein is een andere grote naam die nog steeds zeer bekend is in de cosmetica industrie. Zij begon haar carriëre in Australië na een verhuis vanuit Polen. Haar nonkel had een grote schapenboerderij in Victoria waar zij toegang had tot Lanolin een bestanddeel van wolvet afkomstig van schapen. Door lanolin te vermengen met allerlei planten extracten zoals lavendel, waterlelie, den... creëerde zij haar allereerste crème, genaamd Valaze. Dit product verkocht zij deur aan deur van winkels en tea rooms in Melbourne. Na enige tijd kon zij haar eerste eigen zaak opstarten, haar producten verkochten binnen no time uit. Een tweede en derde vestiging volgden elkaar snel op,  door het grote succes kreeg zij de kans om de oceaan over te steken en haar eerste Europese filiaal te openen in Londen, dit was in 1910. Daarna werden zijzelf en haar merk steeds succesvoller met vestigingen over heel de wereld. De ontwikkeling van haar producten ging steeds verder en werd uitgebreid met make-up, lotions en lichaamsverzorging. Helena Rubenstein was de grote concurrente van Elizabeth Arden. Naast een gedreven zakenvrouw was zij een groot kunstliefhebber,zo was zij bevriend met Pablo Picasso en Salvador Dali. Helena Rubenstein was in die tijd één van de rijkste vrouwen ter wereld. Als dochter van een Poolse immigrant is zij het ultieme voorbeeld van een " from rags to riches story". 

Be who you are ( quote, Bobbi Brown )

Make-up & visagie zijn de laatste jaren zeer populair geworden, dit hebben we vooral te danken aan online kanalen zoals youtube waar miljoenen tutorials te zien zijn over het aanbrengen van mak-up. Ook door het gemak van online shopping is elk merk binnen handbereik. Bobbi Brown is een zeer gekende make-up artist in de VS, zij staat bekend om haar naturelle looks. In de jaren '80 was alles bold & beautifull, daar kon Bobbi zich helaas niet in vinden en ging op zoek naar make-up die de natuurlijke schoonheid van een vrouw kon benadrukken. Deze producten kon zij niet terugvinden, waardoor zij zelf is begonnen met de ontwikkeling van lippenstiften. Haar eerste lading van 100 stuks verkochten binnen de dag uit. Bobbi Brown richtte zich verder op het ontwikkelen van make-up en haar carrière als visagiste voor grote namen in de mode. Tegenwoordig staat Bobbi Brown bekend als een merk dat toegankelijk is voor alle vrouwen, ongeacht leeftijd en etnische achtergrond. Haar missie is om alle vrouwen extra powerfull te maken met de juiste make-up als toevoeging. Bobbi Brown, het merk vind je terug in haar eigen retail winkels en binnen grootwarenhuizen zoals, de Bijenkorf, Hudson bay, Sephora, Le Bon Marché....

Een andere "grand dame" in make-up is Pat McGrath, zij begon haar carriëre zonder formele opleiding. Uit liefde voor mode die zij met haar moeder deelde, creëerde zij aangepaste make-up looks. Omdat er voor de donkere huid niet veel aangepaste make-up op de markt was, experimenteerde Mcgrath volop. Haar eerste opdracht was voor een tijdschrift waar een vriend werkte, haar big break kwam nadat zij mee op tournee werd gevraagd door Soul to Soul. Pat verliet haar job in Londen en ging drie maanden mee op tour. Daarna werd zij steeds meer opgemerkt, door haar aparte manier van werken, haar gevoel voor kleur en creativiteit. Het laatste decennium werkte zij voor grote namen in de mode en cosmetica zoals Miu Miu, Prada, Dolce & Gabbana, Covergirl, Max factor en Sk-II.

Annita Roddick is de oprichter van het alom bekende "The body Shop", deze keten was één van de eerste "groene" merken op de markt met een hart voor mens, dier en planeet. Tot op de dag van vandaag engageerd Roddick zich voor allerlei projecten over heel de wereld. Haar ondernemersgeest werd getriggerd doordat haar man in het buitenland werkte en zij op zichzelf aangewezen was. Roddick had geen enkele opleiding in cosmetica of het vervaardigen ervan. Zij ging aan de slag in haar eigen keuken met enkele basis wijsheden die zij van haar moeder had meegekregen. Het eerste wat zij produceerde waren basisproducten. Haar achterliggende gedachte was dat het product zo puur en goed moest zijn dat mensen ervoor zouden betalen. Ook vond zij het belangrijk dat alles navulbaar en herbruikbaar was zodat de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk gehouden werd. In 1976 was de eerste Body shop in Brighton UK, een feit. Tot op de dag van vandaag is "The Body shop" een vaste waarde geworden.