• Artikel
  • Gezondheid & wellbeing

Bloedgroep AB, het mysterie


Tekst: Tineke Weyhaeghe | Foto's: Shutterstock

17-12-2019

Bloedgroep AB, een moderne en mysterieuze fusie

VOOR ELKE BLOEDGROEP EEN EIGEN PROGRAMMA VOOR VOEDING EN GEZONDHEID

Heb je bloedgroep AB, dan behoor je tot een zeldzame en mysterieuze groep (slecht 2 à 5% van de bevolking). Het bijhorende voedingsplan is dan ook op zijn zachts bijzonder en verrassend te noemen. Eten volgens je bloedgroep, klinkt logisch? Of misschien toch niet... Lees in ons artikel meer over Peter D’Adamo die uitlegt waarom het wel werkt en zijn boek ‘Het Bloedgroepdieet’. 

De opkomst van bloedtype AB, is slechts 1000 jaar oud, en staat voor de moderne samenleving. Het is de mysterieuze afstammeling van een fusie tussen A (agrariër) en B (nomade). Een moderne en zeldzame bloedgroep, een evolutionair mysterie. Mensen met bloedgroep AB passen zich gemakkelijk aan als er zich veranderingen voordoen in de omgeving, milieu, voeding,... Ze hebben een gevoelig spijsverteringskanaal en overmatig verdraagzaam immuunsysteem.

Afbeelding

Doordat AB een fusie is, is het meeste voedsel dat is afgeraden voor A en B, waarschijnlijk ook slecht voor AB. Je maakt je best ook vertrouwd met deze voedingsplannen (groep A - groep B). Al zijn er enkele uitzonderingen, zoals tomaten. A en B kunnen deze niet goed verdragen door de lectines (lees hier meer), maar voor AB is er geen nadelig effect. De groep AB staat dus voor een uitdagende rol betreffende gewichtsverlies of het bekomen van een gezonde levensstijl. 

"Beperk rood vlees en blijf van de kip af"

Je kunt bv. het geringe maagzuurgehalte hebben van A, samen met aanpassing aan vlees van B. Genetisch ben je bepaald om vlees te kunnen eten, maar je hebt tegelijk te weinig maagzuur om het efficiënt te verteren. Waardoor het opgeslagen wordt als vet. Wie wil afvallen, beperkt dus best de hoeveelheid vlees. De lectines in kip die de bloedstroom en spijsverteringskanaal van B irriteert, heeft hetzelfde effect op AB. Dus blijf van de kip af. Vermijd ook gerookt of geconserveerd vlees, wat maagkanker kan veroorzaken bij een laag maagzuurgehalte wat je hebt meegekregen van A. Enkel kalkoen, konijn, lams- & schapenvlees zijn aangeraden. 

Gelukkig mag je wel veel vissoorten, zuivelproducten en soorten kazen eten. Ook eieren zijn een uitstekende bron van eiwitten voor AB. Je reageert gunstig op zuivel, maar let op voor slijmvorming. Sojaproducten en tofu zijn een perfecte match met je bloedgroep. Let echter wel op met noten, zaden en peulvruchten. Eet ze in kleine hoeveelheden, pinda’s daarentegen zijn enorme oppeppers voor je immuunsysteem. 

In het algemeen kun je granen, zelfs tarwe (gluten), goed verdragen. Beperkt toch je tarwe-inname, omdat dit erg zuurvormend is en de slijmproductie bevordert. Haver, gierst, spelt en rijst zijn prima. Je hebt meer baat bij voeding met rijst, dan pasta. Als is het 1 à 2 keer per week toegestaan. Verse groenten en fruit zijn een belangrijke bron van vitamines en vezels. Je hebt een grote keuze hierin en je eet ze best meermaals per dag.

"Wat je WEL en NIET mag eten om af te vallen."

De groep AB heeft ook moeite met een overmatige insulineproductie, die een daling van de bloedsuikerspiegel na het eten veroorzaakt en leidt tot een minder efficiënte stofwisseling. Dit is zeker een aandachtspunt. Wij geven de belangrijkste richtlijnen mee van de voornaamste voedingsmiddelen die je gewichtstoename bevordert en wat je moet eten om gewicht te verliezen.

Afbeelding

Voedsel dat gewichtstoename bij AB bevordert: 

  • Rood vlees: verteert slecht en wordt opgeslagen als vet
  • Kip: irriteert de bloedstroom en spijsverteringskanaal
  • Kidney- & limabonen, zaden, maïs & boekweit: verstoren insulineproductie en veroorzaken daling van de bloedsuikerspiegel
  • Tarwe: vertraagt de stofwisseling en niet-efficiënt gebruik van calorieën


Voedsel dat gewichtsverlies bij AB bevordert:

  • Tofu, zuivelproducten en kelp: stabiliseert insuline
  • Vis & groene groenten: stimuleert je metabolisme
  • Ananas: helpt de spijsvertering en werking van de darmen


"Vermijd peper, zout, azijn en ketchup. Te zuurvormend voor je maag."

Tenslotte vermijd je best het gebruik van peper, zout, azijn en ketchup. Vervang ze door zeezout, zeewier of kelp. Ook miso, gemaakt van soja, is een lekkere smaakmaker voor soep en sauzen. Pepers, azijn en ketchup zijn te zuurvormend, en vervang je best door citroensap of kies een olie met kruiden voor je dressings. 

Wees niet bang voor gember, die je spijsvertering bevordert, en  knoflook, wat een krachtig natuurlijk antibiotisch middel is. En je mag nog steeds mayonaise - liefst zelfgemaakt - op je frietjes doen. Je dagelijks kopje koffie mag je blijven drinken, maar wissel af met groene thee. Een glaasje rode wijn per dag is ook toegelaten, want dit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Goed nieuws voor de zoetemondjes binnen de groep AB, (een klein beetje) chocolade is toegestaan!

Lekker doorlezen