• Business

Elke dag actief op sociale media


Tekst: Coach Tineke | Foto's: Maison Beauté

27-02-2021

ISABELLE VAN MAISON BEAUTE STAK HAAR CREATIVITEIT IN SOCIALE MEDIA

Exact een jaar nadat dat Covid19 België binnenkwam, spraken wij met enkele handelaren hoe het jaar verlopen is voor hen. Een eerste sluiting van de schoonheidssector was een verrassing, en toen moesten de deuren een tweede maal sluiten begin november. Enkele handelaren zijn buiten hun comfort zone getreden en creatief aan de slag gegaan op sociale media om zo de verkoop van hun producten en webshop te boosten. En met succes.

“Positief blijven is het beste wat je kunt doen”, begint Isabelle van Maison Beauté in Keerbergen. “Maar het is niet altijd gemakkelijk. Ook ik ben er zelf mee geconfronteerd geweest. Ik laat nochtans mijn moed niet vlug zakken, maar ik zat toch eventjes in een dipje. Je zaak moet sluiten, je hebt niks meer te doen en je ziet geen mensen meer. Ik ben niet het type dat lang kan stilzitten, dus het was toch even omschakelen. Tijdens deze tweede lockdown zijn mensen wat meer op hun hoede en wachten af. We zijn ook voorzichtiger geworden, want niemand weet wat er ons nog te wachten staat.”

In het begin voelde het dubbel, moet ik het nu doen of niet?

De positieve en gemotiveerde Isabelle is echter niet bij de pakken blijven neerzitten, ze trok de kaart van de sociale media. “Ik heb inderdaad geprobeerd om zoveel mogelijk actief te zijn op Instagram en Facebook. In het begin voelde het wel een beetje dubbel. Moet ik het nu doen of niet? Komt het niet te opdringerig over? Maar ik had zoiets van, ik doe het gewoon. Als ik niks doe of van mezelf laat horen, word je in de klant hun achterhoofd misschien vergeten. Als ze regelmatig iets van mij zien passeren, blijf ik toch in hun gedachten. Het is zo belangrijk om met je zaak en jezelf naar buiten te komen, online dan weliswaar. Zo kon ik laten weten waar ik mee bezig was en dat klanten steeds bij mij terecht kunnen als ze vragen hebben. Via mail, berichtjes, whatsapp, chat… of videocall.”

Jouw Instagram en Facebook posts zien er erg professioneel uit, heb je dit allemaal zelf gedaan?
“Ik ben heel creatief en doe eigenlijk alles zelf. Het is ook iets wat ik heel graag doe en er veel tijd aan besteed. Alles start met een idee of thema waarrond ik wil werken. Dan denk ik na over de foto’s, een quote, een bijpassend product of behandeling die ik in de kijker wil zetten en een persoonlijke post van mijzelf. Of met mijn dochter, want die vindt dat fantastisch en deelt mijn passie. Het is belangrijk dat je jezelf ook laat zien, dat zie ik aan de likes want die schieten direct de hoogte in. Zelf sta ik niet zo graag op de foto, maar dat heb ik toch overwonnen. Ik ben wie ik ben, en de foto geeft weer hoe het is. Maar ik krijg er altijd goede reacties op en complimentjes. Ik wil het ook niet te saai maken, en steek er daarom voldoende afwisseling in. Ook probeer ik verschil te steken in mijn Instagram en Facebook-posts dat het niet constant hetzelfde is.”

Van idee tot een thema uitwerken, foto's en quotes... alles heb ik zelf gedaan!

Afbeelding

Je hebt in april 2020 je webshop online gezet, ben je hier tevreden van?
“Absoluut, zowel bestaande als nieuwe klanten vinden de weg naar de webshop en kopen online producten. Het is mogelijk om producten af te halen in het instituut, of te laten verzenden. Ik heb zo al veel nieuwe klanten bij, zelfs bestellingen uit Nederland, en ik weet zelfs niet hoe ze mij gevonden hebben. Je moet gewoon online aanwezig zijn met een website, agenda en webshop. Mensen uit de buurt wisten niet eens dat ik hier zat en hebben mij zo wel gevonden. Dat is heel positief. Daarnaast heb ik ook gratis online workshops georganiseerd. Na aankoop van de producten, werd in de workshop getoond hoe ze hiermee aan de slag kunnen thuis. Bijvoorbeeld met make-up of een gratis training in bindweefselmassage voor het gelaat. Dan krijg je de technieken aangeleerd om die oefeningen zelf te doen. De reacties zijn heel positief en leuk om te doen.”

Je bent nauw betrokken gebleven met je klanten en jouw zaak door de online workshops en verkoop van producten. Is die sociale media dan zo belangrijk?
“Meer zelfs, het is onmisbaar voor je zaak. Het geeft een positief effect en helpt je zaak in ieder geval vooruit. En dat is toch de bedoeling, dat we blijven groeien. Veel klanten en mensen uit de buurt hebben mij gesteund door lokaal te kopen via mijn online webshop. Ze waren welkom in het instituut om de producten af te halen en dan gaf ik ook de nodige uitleg. Zo heb ik toch nog contact gehad met de mensen en eens een babbeltje kunnen doen. Ik voelde heel veel steun van de klanten en dat ze echt wel achter Maison Beauté staan. Dat deed zoveel deugd. We komen sowieso terug  en laten je niet vallen, vertelden ze mij. Dat zijn woorden die mij geraakt hebben en positieve moed gaven om verder te doen. Ik heb fans zeg ik dan al lachend.”

Neem zeker een kijkje op de Facebook en Instagram van Maison Beauté! Wij wensen Isabelle alvast nog heel veel succes.

Lekker doorlezen