• Business coaching
  • Diensten van Lifestylebooking

Business Coaching & Consultancy


Tekst: Coach Tineke | Foto's: Lifestylebooking

06-06-2022

Consultant & business coach Laurens is één van de twee drijfveren van Lifestylebooking en begeleid nieuwe partners. Via één-op-één coaching kan er op maat van de partner een persoonlijk plan van aanpak en strategie op punt gesteld worden. Laurens zijn sterktes zijn het perfect intuïtief aanvoelen van de partner, grondige analyse van de zaak en de behoeftes er op afstemmen. Wie ervoor openstaat om te groeien, coacht Laurens naar een hoger niveau.

Afbeelding

Sociale media, Google ads, Facebook promoties, Instagram story’s… Het is een zoektocht in deze online wereld. Hoe kun je door het bos de bomen nog zien?
“Sociale media campagnes opzetten, is echt wel een job apart geworden. Het is heel technisch en analytisch. Het verandert constant en ik moet mij continu bijscholen om up-to-date te blijven. Er kruipt zo veel tijd en werk in, dat het voor partners onmogelijk is om er in mee te zijn. Je kan ook niet verwachten dat je als zaakvoerder plots één dag in de week vrij hebt voor online marketing en sociale media.

Afbeelding

Mensen spenderen een groot budget aan advertenties op sociale media die niet renderen. Als die niet goed zijn opgezet, is het moeilijk om je doel te bereiken. Soms moet je dus eerst terugschakelen, en met minder budget verschillende tactieken testen om te zien wat het beste werkt. Door constant op te volgen en bij te sturen, kunnen we kijken welke tactiek het beste werkt.”

Maar naast het marketing luik, geef je ook één-op-één coaching. Dit kan al eens confronterend zijn, hoe reageren partners daar op?
“De weg die we afleggen, is inderdaad niet altijd even gemakkelijk. En soms bots je op twijfels. Door veel te praten en te analyseren wat er nodig is, kunnen we zien welke kant de partner op wilt en welke ondersteuning erbij past. En dat traject is voor elke partner anders. Eerst is er altijd een gesprek om te analyseren wat hun ambities zijn en welke punten hen tegenhouden. Daarop kan ik dan doorvragen, tot er bij hen lichtjes beginnen branden. Wat kan er nu gebeuren in het slechtste geval? Ik stuur nooit aan op bepaalde antwoorden, die moeten uit zichzelf komen. Dan komt ook het inzicht dat ze zichzelf soms tegenhouden door op veilig te spelen, en dat hun angsten vaak ongegrond zijn. Als we dat punt bereikt hebben, volgt een doorbraak en kunnen ze verder groeien.”

We houden onszelf vaak tegen om te groeien uit angst. Als we dat patroon doorbreken, kan het vlug gaan met een zaak!

Afbeelding

Dat gaat natuurlijk niet vanzelf, die vertrouwensband die je opbouwt is erg belangrijk. Is dat moeilijk voor jou?
“Vanuit mijn eigen ervaring en mensenkennis gaat het eigenlijk heel vloeiend. Soms komen er bij mij ook blokkades naar boven of angsten om een volgende stap te zetten. Dat is bij iedereen zo en hoort bij het leven, zeker als je bewust met persoonlijke ontwikkeling bezig bent. Maar door die triggers aan te pakken, kan ik eraan werken. Ik plaats mij zeker niet in de positie dat ik alles beter weet, integendeel het gaat zelfs niet over mij. Het moet vanuit de persoon zelf komen, en door gericht vragen te stellen kom je veel te weten. Want wie niet wil veranderen, kan ik niet helpen. Dat is cruciaal in coaching.”

Kom je het soms ook tegen dat je iemand niet kunt verder helpen?
“De afgelopen jaren heb ik geleerd dat je niet iedereen kan coachen. Vroeger wou ik vanuit mijn enthousiasme mensen vaak helpen, maar niet iedereen is er klaar voor. Ik kan alleen maar mensen helpen, die ervoor openstaan. Ze moeten echt die ambitie hebben om die stap te zetten om te groeien. Vanaf dat moment, kunnen we aan de slag. We bespreken en analyseren hun zaak, splitsen het op in haalbare stappen en gaan vooruit. Dan zien mensen ook in dat er voor elk probleem een oplossing is. Iemand die voor elke oplossing wel 10 nieuwe problemen bedenkt, houdt zichzelf tegen. Uit ervaring heb ik geleerd dat ik dan moet stoppen. Ik neem niet meer iedereen aan voor personal business coaching. Je kunt een droom hebben, maar ook te angstig zijn voor als de droom uitkomt.”

Door eerlijk naar onszelf te kijken, kunnen we verbeteren. Maar wij kunnen niet iedereen helpen!

Af en toe krijg je ook wel te maken met kritiek of negatieve feedback. Hoe ga jij daar zelf mee om?
“Ik probeer dat niet persoonlijk te nemen, maar ga kijken vanwaar die kritiek komt. Welke waarheid zit er in en hoe kunnen we eraan werken om onze dienstverlening te verbeteren. De markt verandert razendsnel en wij bij Lifestylebooking moeten ook meegroeien. Dat maakt het er niet altijd eenvoudiger op. Soms moeten we het ook durven toegeven dat we niet iedereen kunnen helpen. Sommige mensen haken af, en dan kijken we er ook op terug hoe dit komt. Dat is moeilijk omdat wij voor iedereen ons best doen. Maar door eerlijk naar onszelf te durven kijken en in vraag te stellen, kunnen we verbeteren. Een objectieve kijk, maakt je attent op de kleine dingen die je kunt aanpakken. Wij zijn op 3 jaar tijd getransformeerd van online magazine naar een 360° bedrijf met als belangrijkste pijlers online Marketing, Software, dienstverlening op maat en Coaching. Dat is niet niks.”

Afbeelding

Jullie aanpak betekent echt wel het verschil voor veel partners die willen groeien en gelanceerd zijn dankzij Lifestylebooking. Hoe voelt dit aan?
“Wij werken met een heel aantal partners samen voor een langere periode en dan is het leuk om daarop terug te kijken hoe ze gegroeid zijn. Bij Lifestylebooking zijn we een hecht team en werken nauw samen. Ieder heeft zijn eigen talent en specialiteiten en zetten we in zodat we het beste resultaat verkrijgen. We zijn er ook eerlijk in, soms kan het een aantal maanden duren vooraleer het goed begint te lopen. Dat geduld moet je wel hebben. Maar voor partners die het echt willen, stappen we mee in hun verhaal. Als we zien dat we iets kunnen bijdragen, zien we zaken plots heel hard groeien. Dat geeft veel voldoening om er deel van te mogen uitmaken. We zetten nu meer in op die persoonlijke begeleiding, volledig op maat van hun wensen en budget. En op een bepaald moment hebben ze ons niet meer nodig, en kijken we trots vanaf de zijlijn naar hun succesverhaal.”