• Blog
  • dieet

To diet or not to diet


Tekst: Ymke De Langhe | Foto's: Shutterstock

30-09-2018

Voor velen onder ons is het elk jaar een strijd om weer op tijd bikini ready te zijn, dit omdat we tijdens de donkere wintermaanden ons te buiten gaan aan allerlei lekkers. Ikzelf denk eerder dat we tijdens de zomer een hoop lege calorieën binnenkrijgen. Terrasje hier wijntje daar, ijsje zus, cavatje zo... Het zijn dus niet enkel de vaste calorieën die op de teller komen ook de vloeibare doen een aardige duid in het zakje. Wil je nu al aan de slag voor die killer body van komende zomer. Hier alvast enkele dieten op een rijtje.

1) Glutenfree:

Afbeelding

De glutenvrije trend is al enkele jaren aan de gang. Gluten vind je in granen als haver, tarwe, rogge, kamut, gerst en spelt. Voor iemand die coeliakie heeft, een intollerantie voor gluten, kan het eten ervan grote gevolgen hebben op de gezondheid. Echter voor wie deze tollerantie niet heeft is er geen probleem. Het dingetje met gluten is dat we vroeger in de tijd van onze voorouders veel minder brood aten of voedingsmiddelen waarin gluten verwerkt zijn. Probeer maar eens volledig glutenvrij te eten en drinken, want in een biertje zitten namelijk ook al gluten. Alle sauzen en veel voorbewerkte voedingsmiddelen zitten sjokvol gluten. Het wordt als verdikkingsmiddel gebruikt. Door deze overvloed aan gluten kunnen onze darmen gevoelig reageren. Een opgeblazen gevoel, winderigheid, krampen zijn enkele veelvoorkomende klachten. Een glutenvrije dieet elimineert alle gluten uit je voeding, waardoor je darmflora zich herstelt. Wanneer je darmflora op orde is zal je merken dat je voeding makkelijker verteert, wat een plattere buik oplevert. 

2) Raw Food:

Afbeelding

Het raw food dieet is al een tijdje overgewaaid uit the USA en kent door vele dieetgoeroes veel bijval. Bij dit dieet eet je alles rauw, zoals de natuur het voorzien heeft. De aanhangers van de raw food beweging beweren dat wanneer je alles in zijn pure vorm eet, zonder verhitting je zo de meeste vitamines en mineralen binnenkrijgt. Het raw food dieet is een zeer tijdrovende taak om alles te snijden en te eten. Doordat alles rauw is ben je langer bezig om te kauwen en heeft je verteringstelsel meer tijd nodig om alles te verwerken. De grote gezondheidswinst is dat je enkel en alleen groenten, fruit, zaden, noten, kiemen en wieren eet. Hierdoor krijg je heel veel vitamines binnen die oh zo essentieel zijn om een goede gezondheid te bekomen.

3) Juice:

Het sapjes dieet kennen we ondertussen allemaal. Met een juicer, geen blender maak je allerlei sapjes van groenten en fruit. Met een slowjuicer zorg je ervoor dat je niet alle vezels links laat liggen, met een blender maak je deze namelijk helemaal kapot, waardoor de gezondheidswinst lager ligt. Aangezien er van je fruit enkel nog het sap overblijft met de vele suikers. Door veel sapjes te drinker krijg je voldoende vitamine en mineralen binnen om je gezondheid te bevorderen. Door enkel en alleen maar juices te drinken ga je waarschijnlijk heel laag zitten qua vetinname wat de opname van je vitamine in de dunne darm benadeelt. Eet naast je juices dus ook gevarieerde maaltijden met voldoende essentiële vetten om je lichaamsfuncties te ondersteunen. Drink bij voorkeur ook je juices met een rietje om tandbederf te voorkomen.

4) Zuivelvrij:

Zuivel is de duivel, door veel zuivel te eten verzuur je je lichaam op hoge schaal. Niet alleen is de zuivelidustrie gigantisch en hebben deze een enorme macht. Ze stimuleren ongezonde praktijken waarbij koeien die melk geven continu zwanger gemaakt worden om melk te kunne geven. De kalfjes worden direct na de geboorte bij hun moeder weggehaald, wat zeer stresserend is voor voor beide partijën. De mama koe zal door dit trauma en bijbehorende slechte omgevingsfactoren continu een hoge dosis stresshormoon aanmaken. Dit hormoon zit in de melk die jij als consument drinkt. Daarbij krijgen melkkoeien antibiotica toegedient om niet ziek te worden, dit zit ook weer in melk(producten). Daarbuiten zijn wij, de mens, de enige volwassen zoogdieren  op aarde die de moedermelk van een ander dier consumeert. Baby`s en kleine kinderen kunnen melk verteren doordat zij over het enzym lacatese beschikken en melk hun eerste voedingsbron is na de geboorte. Vanaf een jaar of zes wordt dit enzym niet meer aangemaakt door ons lichaam en krijgen we het steeds lastiger met vertering. Melk, zorgt voor slijmvorming is onze darmen wat laaggradige onstekingen in de hand werkt. Tevens kan melk migraines, krampen en huidaandoeningen zoals acne in de hand werken. Een zuivelvrij dieet lijkt in het begin niet makkelijk, maar kan perfect. Je kan zuivel vervangen door kefir, plantaardige melksoorten en soya. Een calciumtekort door geen zuivel te consumeren? De zuivelindustrie  laat ons dat graag geloven, maar wist je dat zuivel net calcium uit je botten neemt ipv toevoegt. Je haalt calcium makkelijk uit groene bladgroenten.

5) Vegan:

Eerst was er meat free monday, daarna stapten we massaal over op een volledig vegeatische levensstijl en zij we steeds verder geoveloueerd naar een strickly vegan lifestyle. Vegans eten ( en consumeren ) niets van dierelijke oorsprong, dus ook geen honing. Een vegan dieet bestaat voornamelijk uit groenten, fruit, granen, kiemen, noten, peulen, wieren... Het vegan dieet is in het begin wennen en vergt enige overschakeling en aandacht om een zo gevarieerd mogelijk eetpatroon te ontwikkelen. Verder hoef je geen tekorten op te lopen als je echt voldoende gezonde voedingsmiddelen eet. Je kan door middel van suppletie altijd bepaalde vitamine zoals B12 en ijzer bijnemen. Het grootste gezondheidsvoordeel is dat je vlees, zuivel die zwaar verzurend werken op het lichaam achter je laat. 

5) Suikervrij:

Afbeelding

Als er één dieet is dat ik zou promoten en ooit zelf hoop vol te houden is het, een suikervrij leven. Suiker zoals ik vaak zeg de duivel verkleed als een schattige unicorn. Het verleid ons elke keer weer, en als je er éénmaal aan toegeeft is het bijna onmogelijk om te stoppen. Diep vanbinnen weet iedereen dat suiker en no-go is en dat het alleen maar nadelen heeft. Het verhoogt niet alleen de kans op diabetis. Maar zorgt ook voor de aanmaak van vet, tandbederf en serieuze moodswings. Suiker levert ons totaal geen winst op, enkel een korte "high" om daarna keihard in een zwart gat van walging te vallen. Het moeilijkste aan suiker vermijden is dat het door de voedingsmiddelenindustrie overal ingepropt wordt. Charcuterie, kaas, sauzen... alles zit er vol van. Lees de etiketten maar eens. In een pak muesli zit vaak wel 21gram suiker op 100 gram. Dat zijn 5 suikerklontjes op 100gr.. Dat is schrikbarend veel als je weet dat een volwassen persoon maar 7 klontjes of 28gram suiker per dag mag binnenkrijgen om de gezondheid niet te schaden. Voor suikervrij geldt een ijzeren discipline om neen te zeggen, en etiketten lezen. Daartegenover staat wel de meeste gezondheidswinst van misschien wel alle dieten die hierboven vernoemd zijn, plus gegarandeerd gewichtsverlies en meer energie.

Lekker doorlezen