• Blog
  • E-Fit

E-fit: tijd voor een test - de resultaten


Tekst: Kim Eerebout | Foto's: Lifestylebooking.be

25-06-2016

5 weken geleden liet ik me overtuigen om de e-fit uit te proberen. Niet zomaar een eenmalige, vrijblijvende testsessie. Neen, een engagement om 10 sessies tot het uiterste te gaan. 5 weken lang zou ik mijn eetgewoontes aanpassen, met de nodige ups en downs, om zo de combinatie e-fit en voedingsadvies te evalueren. Is de e-fit één van de vele nieuwe rages in de afslankingswereld? Of werkt het echt? Ik ging de uitdaging aan en leg vandaag, toch met enige trots, de eindresultaten aan jullie voor.

Afbeelding

De harde cijfers

Ook al had ik me voorgenomen om me niet teveel te focussen op de cijfers, toch was ik benieuwd wat die 5 weken e-fit met mijn lichaam hadden gedaan. Ik wilde cijfers zien! Zwart op wit! Bij de start 5 weken geleden werd ik gewogen, mijn vet- en spierpercentage werden gemeten en de lintmeter legde mijn taille- en buikomtrek vast. Vandaag doen we die metingen opnieuw. Benieuwd naar het resultaat? Hier gaan we dan:

gewicht: -1kg
vetmassa: -1,4kg
spiermassa: +0,4kg
taille omtrek: -2cm
buikomtrek: -2 cm

Aangezien mijn gewicht vaak schommelt en ik nooit echt zwaar ben geweest, heb ik me ook niet blind gestaard op die kilo’s. Maar een kilootje minder is natuurlijk wel mooi meegenomen. Dat vetpercentage daarentegen, daar ben ik ongelooflijk blij mee. 1,4kg! Gewoon weg! Ik ben onder de indruk. De combinatie e-fit en voedingsadvies heeft dus wel degelijk z’n vruchten afgeworpen. Want door een gezondere voeding en de impulsen van de e-fit verloor ik vet, dankzij de intensieve work-outs kreeg ik spieren in de plaats. Die centimeters op de buik en taille vallen niet meteen op. Maar toch heb ik het gevoel dat mijn broeken net iets comfortabeler zitten. En alleen al het idee van een plattere buik doet me meteen zin krijgen om die nieuwe bikini aan te trekken. Vakantie here I come!

Goede voornemens

Het zit erop. Geen work-outs meer, gedaan met zweten in een trillend pak, geen vaste afspraak meer met Tine. Het wordt even afkicken. Maar gezond eten, dat blijf ik doen. Ik heb de smaak te pakken. Die fles water, die blijft op mijn bureau staan. De doos havermout heeft z’n vaste stek op de ontbijttafel. En de fruit- en groenteboer, die ziet me nog elke week. Eet ik deze zomer geen ijsje meer op het strand? Geen pannenkoek op een zonnig terras? Of een bakje frieten op de festivalweide? Natuurlijk wel. Maar alles met mate. Dat is de keuze die ik voor mezelf maak. Laat dat alvast mijn tip zijn aan al wie gezonder wil eten of een dieet wil volgen. Trek je niet aan van de opmerkingen van anderen: “Zou je dat wel eten?” of “Mag dat wel volgens je dieet?”. Jij bent de baas, jij bepaalt wat kan en wat niet kan. En geniet op tijd en stond van een guilty pleasure.

Om mijn resultaten te behouden raadt Tine me aan om de 2 e-fit sessies te vervangen door 1,5u sport per week. Begint het toch weer te kriebelen, dan kan ik nog altijd terecht bij Body Invest voor een wekelijkse “onderhoudsbeurt” van 20 minuten.

Yes we did it!

Afbeelding

5 weken lang gaf niet alleen ik het beste van mezelf. Ook Tine ging er 100% voor. Had ik eens een dipje, ze hielp me er met de glimlach weer bovenop. Had ik het even gehad met de oefeningen, ze motiveerde me om er terug samen voor te gaan. Loerden de oude eetgewoontes om de hoek, dan gaf ze me leuke nieuwe recepten mee. Tine, bedankt. Zonder jou was me dit niet gelukt!

Mijn conclusie: voor wie weinig tijd heeft en op kortere termijn echt iets aan zijn of haar lijn wil doen, is de e-fit ideaal. 2 x 20 minuten per week sporten, gezond eten, en je voelt je een stuk fitter!

Groeten,
Kim

Mijn verslag over week 4 vind je hier.