• Onze Cases
  • Coaching case

Hoe start je nu met Mailchimp, Canva & Sociale media?


Tekst: Coach Tineke & Wouter | Foto's: Lifestylebooking

03-08-2022


Hilde van Dauwdruppel volgt al een 6-tal maanden online marketing coaching op maat voor het opstellen van nieuwsbrieven en haar sociale media. Ze had er zelf de kennis niet voor en geen tijd om een cursus te volgen. Hilde zat voornamelijk met de vragen: Hoe begin je daar nu aan? Kunnen jullie mij helpen met de opstart zodat ik het nadien zelf kan doen? En hoe plan ik alles voor sociale media. We leggen uit hoe we het aangepakt hebben samen met Hilde om te starten met Mailchimp, Canva en Sociale Media.

EERST WAS ER DE NIEUWSBRIEF
Hilde kwam naar ons met de vraag dat ze wou starten met een nieuwsbrief en of we haar daarbij konden helpen. De opstart in Mailchimp en configuratie met haar website hebben we voor haar gedaan. Hierbij stellen we alles juist in op de website, controle mailadressen en doen de instellingen in Mailchimp. Ook maakten we een eerste template van een nieuwsbrief aan, en zetten alles goed volgens de huisstijl, kleuren en logo van Dauwdruppel. De look & feel verhoogt de herkenbaarheid zodat lezers meteen zien dat de nieuwsbrief bij Dauwdruppel past.

NA DE OPSTART, PERSONALISEREN EN CONTENT BEPALEN
Eens alles goed staat, is er een tweede meeting om de content te bepalen voor de eerstvolgende nieuwsbrieven. Je werkt hier best een 3-maandelijkse planning uit en bepaalt wat je wilt communiceren in welke maand. Dit bezorgt je nadien geen kopzorgen over wat moet er nu weer in. We brainstormen hier samen over indien je niet zoveel inspiratie hebt. De eerste nieuwsbrieven hebben wij voor haar opgemaakt, maar nadien wou Hilde het graag zelf leren. Uiteraard kun je altijd zelf nog nieuwsbrieven aanmaken en versturen. je bent en blijft eigenaar van je Mailchimp account.

Hilde: “Ik vind die marketing coaching heel aangenaam en het heeft mij ook een schop onder mijn broek gegeven om nog meer te groeien op Instagram en sociale media. Ik wist niet goed hoe er mee te beginnen en die 1-op-1-coaching ligt mij heel goed. Het is veel persoonlijker en op maat dan ergens een cursus volgen. Ik heb veel deugd van die persoonlijke coaching en haal er heel veel uit.”

Afbeelding

ZELF AANLEREN EN DOEN? UITERAARD TONEN WE HET GRAAG
Tijdens een online coaching maakten we dan samen de volgende nieuwsbrief op, Hilde kon steeds alles volgen op haar scherm. Nieuwe nieuwsbrief maken, titels aanpassen, foto’s toevoegen, acties en deals, nieuwe behandeling in de kijker, opendeurweekend of een special rond moederdag. Het kan allemaal. De volgende nieuwsbrief maakte Hilde al helemaal alleen en stuurde een test-mail naar ons. Tijdens een korte meeting bekeken we de opmaak, deden we nog kleine aanpassingen, of voegden nog zaken goed. De vragen die ze op dat moment had, werden beantwoord en nog eens getoond. Tips en trics kreeg ze ook mee over gebruik van juiste content, foto’s, titels... en hoe je er call-to-action knoppen toevoegt om mensen naar je website te laten klikken.

TEN TWEEDE VOLGDE COACHING IN CANVA
Na een aantal maanden zei Hilde dat ze met de nieuwsbrieven nu wel goed weg was, en wou ze graag wat meer weten over sociale media en voornamelijk hoe posts maken in Canva? Dit hebben we dan voor haar voorbereid en tijdens een nieuwe meeting mee van start gegaan. Hilde had al zelf een Canva-account aangemaakt, dus dit hoefden we niet meer te doen. Als eerste zijn we aan de slag gegaan om de look & feel te bepalen van wat ze mooi vindt van achtergronden en kleuren. Op basis van verschillende voorbeelden zijn we dan tot een selectie gekomen van templates. Hieruit hebben we dan de templates samengesteld en gepersonaliseerd voor Dauwdruppel. Lettertypes en kleurcodes werden bepaald en een 5-tal templates werden aangemaakt.

Hilde: “Na onze meetings is het dan ook aan mij om er verder iets mee te doen. Als ik het te lang laat liggen, dan weet ik niet zo goed meer hoe eraan te beginnen. Die maandelijkse opvolging geeft mij telkens weer een boost om de puntjes terug op de i te zetten. Ik bereid dan ook mijn vragen voor en content, zodat we heel concreet kunnen verder werken. Coach Tineke speelt daar mee, en op een uur tijd kunnen we veel doen. Ze toont mij wat ik niet meer weet, maakt samen iets aan met mij en geeft tips mee. Nadien kan ik terug vooruit.”

TEN DERDE CONTENT BEPALEN & PLANNING OP SOCIALE MEDIA
Er staat een mooie basis klaar in Canva van waaruit Hilde kan vertrekken voor het opmaken van nieuwe posts: quote, deal, behandeling, nieuw arrangement, product voorstellen, tips & advies, special voor Moederdag/Vaderdag,... En natuurlijk raden wij haar ook aan om persoonlijke posts te delen, zodat haar volgers een kijkje achter de schermen krijgen en meer te weten komen over Hilde als persoon. Persoonlijke berichten creëren meer betrokkenheid en interactie bij haar volgers. Je bouwt zo een emotionele band op, creëert meer vertrouwen en trekt de juiste mensen aan die bij jou passen. Het belangrijkste is dat je het gewoon probeert, plezier erin hebt en steeds jezelf blijft. Dan werkt het voor jou, en heb jij niet het gevoel dat je eraan moet werken om nu weer iets te posten.

Hilde:Ik besef het voor 100% dat ik meer moet doen met sociale media. Als ik er een tijdje goed mee bezig ben, krijg ik daar toch wel reactie op. De kracht van herhaling werkt voor je online marketing. Ik reserveer nu wekelijks een uurtje om mijn sociale media te plannen. Zowel op korte als lange termijn. Dat heeft Tineke mij ook aangeraden, en het is ook nodig. Ik ben er nu mee vertrokken, en begin het leuk te vinden om te doen.”