• Ons Team
  • Business coaching

Wouter, Business Coach bij Lifestylebooking


Tekst: Coach Tineke | Foto's: Lifestylebooking

30-08-2021

Business coach Wouter is één van de twee drijfveren en zaakvoerders van Lifestylebooking en staat in voor de verkoop van de diensten. Tijdens een eerste verkennend gesprek maakt hij kennis met de partner, luistert wat ze precies doen en nodig hebben om hun zaak te laten groeien. Uit die analyse volgt een persoonlijk voorstel, offerte op maat en strategie. Meten = Weten. Wouter zijn aanpak is eerlijk en rechtuit met het oog op het best mogelijke resultaat.

Als zaakvoerder is Wouter ook de commercieel verantwoordelijke binnen Lifestylebooking. Wat zijn zoal je taken binnen het bedrijf? 
“Ik heb altijd graag het commerciële gedaan. Voor de Covid-19 crisis in 2020 ging ik de baan op om bij de handelaren onze diensten voor te stellen. Vooral het menselijke contact sprak me daarbij aan. Je leert toch de mensen beter kennen als je er fysiek een gesprek mee hebt. Ik werd altijd heel goed en hartelijk ontvangen. Dat maakte mijn job heel aangenaam en gevarieerd.”

Afbeelding

Op een jaar tijd is er inderdaad veel veranderd in de manier van werken en bedrijfscultuur. Hoe verloopt het nu dan?
“Zoals velen hebben ook wij ons moeten aanpassen aan de huidige situatie. Dit wil dus zeggen dat we nu online onze kennismakingsgesprekken doen. De eerste keer was ik daar wel wat zenuwachtig voor, en voelde het een beetje vreemd aan. Ik had nooit gedacht dat je via een online meeting een even open en hartelijk gesprek kunt hebben. Maar dat valt dus eigenlijk heel goed mee, en ik voelde mij er vlug in groeien. Uit onze persoonlijke ervaring met het ondernemen en de opgedane kennis, ontwikkelden we onze 360° analyse en strategie.” 
 
Jullie troeven zijn ongetwijfeld jullie eigen ervaring, kennis van de sectoren en het ondernemen. Wat mogen mensen juist verwachten van een 360° analyse?
“Met een 360° analyse bedoelen wij dat we je bedrijf eerst screenen door middel van een gratis verkennend gesprek. Zo kunnen we in kaart brengen welke diensten je zaak allemaal nodig heeft om van een optimale groei te profiteren. Niet elke handelaar heeft een volledige marktstrategie of persoonlijke business coaching nodig. Sommigen willen enkel focussen op de webshop of instroom van nieuwe klanten. Uit dat gesprek probeer ik de verwachtingen van de partner zo goed mogelijk in kaart te brengen, om een voorstel op maat te kunnen bieden. Sommige partners verwijs ik dan door voor een 360° strategie. Dat is de specialiteit van mede-zaakvoerder en business coach Laurens en zijn team.” 

Uit de 360° analyse volgt een 360° strategie en persoonlijk voorstel!

Afbeelding

Uit die 360° analyse volgt dus een 360° strategie. Wat houdt dit precies allemaal in?
“Uit onze jarenlange expertise in online marketing en het promoten van handelszaken, bleek dat we toch verder moeten durven kijken naar het grotere geheel. Klopt het totaalplaatje wel van die handelaar en de zaak? Waar kunnen we nog verbeteren of zitten er nog gaten? Is de website wel up-to-date en uitgerust met alle nieuwste tracking methodes, zoals Facebook en Google pixels? Vaak gaat er héél veel energie en geld verloren omdat het systeem verouderd is en niet genoeg conversies kan genereren. Ik vergelijk dat vaak met dweilen met de kraan open…. Dankzij de 360° strategie kunnen we alles aanbieden wat de partner nodig heeft om zijn zaak volledig te ondersteunen en laten groeien. Hiervoor hebben we verschillende specialisten onder één dak waar we mee samenwerken. Partners kunnen bij ons terecht voor software (nieuwe website, webshop, online agenda, …) als voor de online marketing (Sociale media, Google en Facebook campagnes) en de uitvoerende ondersteuning (copywriting, fotografie, huisstijl, email marketing, … ).” 

Op deze manier kan alles vlot op elkaar afgestemd worden. Is het ook een flexibel systeem en gemakkelijk om te gebruiken?
“De software linkt alles aan elkaar en communiceert ook met alle andere softwaremodules. Partners kunnen zelf makkelijk deals en last-minutes publiceren en zijn minder afhankelijk van externe hulp. Je kan zelfs de verschillende modules integreren (online agenda, webshop, deals en cadeaubonnen, … )  in een bestaande website of je kiest voor ons ‘all-in-one-systeem’. Dankzij ons nieuwe systeem en de all-in-one-website bieden we alles aan, zodat onze partners zelf op een professionele manier kunnen werken en communiceren met hun klanten en zo ook nieuwe klanten aantrekken. Het is heel gemakkelijk, toegankelijk en gebruiksvriendelijk.”

Persoonlijke service op maat en budget van de partners, steeds opzegbaar.

Dat klinkt wel logisch, maar is het dan ook wel betaalbaar?
“Vroeger werkten we met langlopende contracten, omdat online marketing nu éénmaal een lange-termijn-visie is om voldoende resultaat te bekomen. Een enkele online promotie levert vaak niks op. Nu kunnen de partners zelf kiezen wat bij hun zaak past en wat ze nodig hebben. Dit zonder contract. Ze kunnen het systeem huren, of indien gewenst ook aankopen wat kan op elk moment. In dit pakket zitten dan wel geen marketing campagnes of sociale media promotie inbegrepen. Indien gewenst kunnen die nadien altijd ingezet worden. Onze service nu is heel erg persoonlijk op maat en budget van de partners.” 

Afbeelding

Nieuwe website, online modules, marketing campagnes en coaching op maat van de klant en volgens hun budget. Klinkt veelbelovend?
“Dat is het ook en wij onderscheiden ons hiermee. Wil je meer boekingen? Dan kunnen we een Google campagne opzetten. Wil je meer naamsbekendheid voor je zaak? Dan werken we met een campagne en artikel op sociale media. Je krijgt maandelijks een rapport met de resultaten zodat we kunnen evalueren en indien nodig bijsturen. Dankzij de Google en Facebook pixels die geïntegreerd zijn, kunnen we perfect nagaan hoeveel conversies er tegenover staan. Meten = Weten. Dat vinden we heel belangrijk, alsook de opvolging.” 
 
Hoe zit dat met partners die wel nog een ‘oud contract’ hebben? 
“We zijn onze vaste partners heel erg dankbaar. Het is ook dankzij hen dat we deze groei kunnen waarmaken. Daarom dat wij hen gratis een all-in-one website hebben aangeboden om mee in het nieuwe verhaal te stappen. Wij blijven nog steeds hun marketing verzorgen aan dezelfde voorwaarden als waarop ze destijds ingetekend hebben. Als ze graag de extra functies wensen zoals webshop, online agenda… dan krijgen ze die er gratis bij. Onze partners zijn ons dierbaar en daar proberen we zo goed mogelijk voor te zorgen!”

Elke zaak uit alle sectoren kan nu klant worden bij Lifestylebooking!

Afbeelding

Ten slotte, kan iedereen dan klant worden bij jullie?
“Vroeger waren we vooral bekend voor de beauty en wellness sector. Maar ondertussen is dat wel uitgebreid en begeleiden we zaakvoerders in diverse sectoren. Niet iedereen komt echter in aanmerking om klant te worden bij ons. Wij verwachten een zekere motivatie, professionaliteit, passie voor hun vak en de wil om te groeien. Als ik aanvoel dat deze zaken en gedrevenheid aanwezig zijn, kunnen we verder gaan om samen te werken en partner bij Lifestylebooking te worden. Want wij zijn terecht trots op al onze partners die al zijn opgestart.”