• Blog
  • Beauty

Beauty Sleep


Tekst: Ymke De Langhe | Foto's: Shutterstock

13-05-2018

Korte, onderbroken nachten zijn genadeloos voor je huid. Rimpels, pigmentvlekken, donkere kringen en wallen onder ogen waar geen Touché Eclat meer tegenop kan zijn een feit. Een schoonheidsslaapje is echt een must voor het behoud van een mooie, jeugdige huid. Lees er alles over in volgende blog.

Het is alom bekend dat Doornroosje een enorme fan van slapen was. Dat deze Disney prinses het bij het juiste eind had mag na tig wetenschappelijke studies omtrent slaaptekort en huidveroudering wel overduidelijk zijn. Tijdens onze slaap herstelt ons lichaam en daarmee ook onze huid. Wanneer we te weinig of gebrekkig slapen, heeft dit een grote impact op onze hormoonhuishouding en laat dit één van de allerbelangrijkste systemen zijn in ons lichaam. Onze hormonen zijn van zo`n groot belang dat zowat bijna alle lichamelijke processen hier invloed van ondervinden. 

Te weinig slaap ( minder dan zes uur ), zorgt voor een stressreactie in ons lichaam. Onze voorouders sliepen bij het donker worden en stonden op met het opkomen van de zon. In de winter sliep de mens langer dan in de zomer, zo zijn we genetisch geprogrammeerd vanaf het ontsaan van de mens zo`n 250.000 jaar geleden. In de evolutie die wij als mens hebben meegemaakt is ons genetisch pakketje slechts één kleine procent verandert in al die jaren. Daartegenover staat dat we sinds de enorme post oorlogse industrialisering een enorme technologische vooruitgang hebben geboekt. Wat natuurlijk super is allemaal, het heeft ons leven verrijkt met technologische hoogstandjes waardoor ons leven makkelijker is geworden. Maar laat het nu net die technologie zijn die haaks staat op de evolutie van de mens. Wij zijn voorgeprogrammeerd om minimaal 8 à 9 uur per nacht te slapen zodat we overdag goed kunnen functioneren en alle prikkels kunnen registreren. Door het snelle leven dat we nu met zijn allen lijden/leiden komt de gemiddelde Westerse mens uit op 6 uur slaap per nacht. Ons lichaam krijgt hierdoor niet voldoende tijd om zich te herstellen. Door een verkeerd dag -en nachtritme, kunstmatig licht, blootstelling aan straling, worden onze hormonen flink door elkaar gerammeld. Ons lichaam maakt van nature enkel cortisol aan a)' s morgens bij het ontwaken om ons alert te maken en aan de dag te kunnen beginnen. b) Bij stressreacties om  alert te kunnen reageren. Wanneer we continu aan stress blootgesteld worden moet ons lichaam voortdurend cortisol aanmaken. Voor elke dosis die de lever moet aanmaken en doorgeeft aan de bijnieren, moet er ook een ander hormoon aangemaakt worden om deze cortisol af te breken. 

Afbeelding

Door een slaaptekort is ons lichaam niet uitgerust waardoor het hormoon corstisol in grote hoeveelheden geproduceerd wordt, dit zorgt er op zijn beurt voor dat ons immuunsysteem onder grote druk komt te staan.  Ons lichaam zal hierdoor van onze essentiële vitaminen en mineralen beroofd worden. Wanneer we lange tijd te weinig slapen, gaan we deze voorraad uitputten. Als we deze vitaminen en mineralen niet aanvullen met een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon in combinatie met suppletie, gaan we tekorten krijgen. Onze huid mag dan wel ons grootste orgaan zijn, het is niet het belangrijkste waardoor de huid als laatste in rij voorzien wordt van noodzakelijke nutriënten. Ons immuunsysteem komt onder grote druk te staan waardoor we vatbaarder zijn voor externe factoren zoals bacteriën en virussen. Een verminderde weesrstand is nefast voor een goede gezondheid. Magnesium, calcium, selenium en zink zijn enkele essentiële mineralen die onze spieren, gewrichten, pezen gezond houden. Vitamine A, C, E, D en K zijn über belangrijk voor o.a. de gezondheid en kwaliteit van onze collageen en elastine structuren die onze huid jong, strak en vitaal houden. 

Sleeping beauty Tips & Tricks

Voldoende slaap lijkt in een tijdperk waar druk, druk, druk de norm is steeds moeilijker waar te maken. Toch pleit ik ervoor en wil ik graag enkele tips meegeven om je slaap en huid te boosten.

Tips om je slaap te verbeteren;

  • Drink na drie uur 's middags geen cafeïnehoudende dranken meer. Deze zijn sowieso niet goed voor je huid doordat ze vochtonttrekkend werken.

  • Vermijd alcohol voor het slapen gaan, het wordt in volkstermen een slaapmutsje genoemd, maar doet echter meer kwaad dan goed. Alcohol doet je misschien wel sneller inslapen, maar de kwaliteit van je slaap is een stuk minder. Je lever moet heel hard werken om de alcohol uit je lichaam te verwijderen. Het onttrekt hierdoor essentiële vitaminen en mineralen, waardoor er minder overblijft voor je huid. Net zoals bij cafeïnehoudende dranken is alcohol ook vochtontrekkend. En laat die huid nu net zo van vocht houden.

  • Laat op de avond sporten is geen goed idee. De beste tijd om te sporten is wanneer ons lichaam van nature cortisol aanmaakt , tussen 7 en 9 's morgens.  's Avonds maakt je lichaam bij het donker worden van nature melatonine aan, dit hormoon zorgt voor rust en dat je makkelijk inslaapt. Wanneer je dan 's avonds nog volle gas gaat geven in een spinning les, wordt je melatonine productie afgeremd en wordt er in de plaats cortisol aangemaakt. Na zo`n laatavond sessie in de gym is het moeilijker om slaap te vatten. Probeer je sportregime aan te passen aan het orginele dag -en nachtritme van de mens.

  • Bouw gedurende de dag meer rust momenten in waardoor je corstiol niveau omlaag gaat en je serotonine ( gelukshormoon ) omhoog gaat. Ga wandelen, doe yoga of een powernap, lees een boek of luister naar muziek.

  • Vermijd enkele uren voor het slapen gaan blauw licht van laptop, tablet, smartphone en TV, dit remt de productie van melatonine en maakt het moeilijker om in te slapen.

  • Ban je tablet en smartphone uit de slaapkamer en gebruik ze ook niet als wekker. De straling van deze tools belemmert eveneens de aanmaak van melatonine. Wetenschappelijke studies laten eveneens zien dat de straling die deze apparaten afgeven onze hersenen op volle toeren laten draaien, waardoor deze niet in rust modus komen.

Tips voor je huid;

  • ​Smeren. Smeer producten met een hoge dosis anti-oxidanten. Deze anti-oxidanten zijn als een leger dat alle vrije radicalen in de huid gaat bestrijden. Deze producten moet je wel structureel aanbrengen om resultaat te boeken. Goede ingrediënten zijn vitamine A ( retinol ), Vitamine B3 ( niacinamide ), Vitamine C ( ascorbinezuur ), Vitamine E ( tocoferol ). Andere goede werkzame stoffen zijn hyaluronzuur, ginseng, frankincense olie, ... Koop producten die luchtdicht zijn verpakt en bewaar ze op een koele en donkere plaats zodat ze niet aan zuurstof en daglicht worden blootgesteld.

  • Bindweefselmassages zijn een oppepper voor de huid. Door de stevige grepen en knedingen worden de collageen en elastinevezels in de bindweefsellaag geactiveerd waardoor de huid gestimuleerd wordt zichzelf te vernieuwen. Producten en aandere complementaire behandelingen werken hierdoor beter in op de huid.

  • Led licht therapie, werkt fantastisch in op de huid. De therapie kan aangepast worden aan verschillende huidproblemen. Zo wordt voor acné blauw licht ingezet, voor anti-aging rood licht... De therapie werkt diep in de huid, waardoor het herstel van binnenuit bevordert wordt.

  • Fruitzuurpeeling/ Kruidenpeelings zijn een oplossing om elke huid een flinke boost te geven. De fruitzuren zorgen er oppervlakkig voor dat de dode huidcellen verwijdert worden en in de diepte dat de huid zich regenereert, vernieuwd en herstelt.

  • Een beauty pillow of een zijden kussensloop is een fantastische investering om je huid snacht een extra`tje te geven. Katoenen kussenslopen zijn ruwer in textduur waardoor deze tegen de huid schuren. Zijde is een zeer zacht  en licht materiaal dat de huid polijst. De huid is gladder, egaler, minder kans op meeëters en ontstekingen.